KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Slechts zes teams aan de start in Heldergem. Twee A-rijders, drie B-rijders, en een gelegenheidscombinatie met ex co-piloot Bram Verbrugghe aan het roer en Klaas Deroo in het bakje. De geringe opkomst in Heldergem had uiteraard alles te maken met de Grand Prix zijspannen die op dezelfde dag werd verreden in Lommel, en waar de huidige Belgische toppers in het WK , Vanluchene, Dierckens, Sanders en – voor het eerst Boussy - vooral uit MCLB-middens afkomstig zijn.
De beide reeksen waren voor Delmotte-Verbrugghe in de gegeven omstandigheden dan ook piece of cake. ‘Het Ploegske’ Frank Vanderhaeghen en Peters Slegers werden tweede.
Op zaterdag waren er op de kop 21 teams die de vrije training afhaspelden in de zware zandbak van Lommel. Een zandbak die er nu nog zwaarder bij lag dan normaal met al dat grote geweld van de Grand Prix teams die er al een vrije training, een kwalificatie training en een kwalificatie reeks hadden afgewerkt. Met andere woorden was er al zes maal duchtig doorheen gemaald. Op zondag morgen kwamen er dan nog enkele teams bij. Teams die zich niet hadden weten te kwalificeren voor de Grand Prix maar ook enkele teams die op zaterdag omwille van werkzaamheden er nog niet bij konden zijn. Ook vielen er enkele teams weg die wel op zaterdag hadden gereden. Denken we maar aan Wim & Dennis Derboven en Erwin Mogal & Ruben Van Mol. De redenen hiervoor laten we maar in het midden.
Het internet stond nog in de kinderschoenen, toen een jonge kerel uit het Gooikse pajottenland in het jaar 2002 al de enorme mogelijkheden van het World Wide Web kon inschatten, en terstond www.sidecarcross.be oprichtte.
Om maar iets te zeggen : Belgisch grootste motorcross-website, www.mxworld.be , met focus op MX GP en MX 2 , kwam er pas twee jaar later, in 2004.
Idem voor . . . facebook , officieel opgestart op 4 febr. 2004 . The one and only Mark Zuckerberg, met groot verschil in snelheid gepakt dus, door onze eigen sidecarcross.be-oprichter John van den Eede. Als dàt geen referentie van formaat is.
Komende zondag trekt MCLB richting Heldergem, iets ten zuiden van carnavalstad Aalst. Voor zij die nièt deelnemen aan de nevenreeks van de Belgische Grand Prix of ook niet als toeschouwer richting Lommel trekken, is er dus mogelijkheid om aan te treden bij MCLB, waar de sidecars in een A-categorie en een B-categorie zijn verdeeld. MX De Scheldeboys staan er in voor de organisatie , het GPS adres is Berenhoek 9450 Haaltert, en als alles goed zit, is onze lieftallige Kay er van de partij om te zorgen voor het betere fotografiewerk.
Bij VLM hebben de rijders een dagje vrij, en kan men lekker met z’n allen richting Lommel trekken om er de grote jongens in aan het werk te zien én – laat ons eerlijk wezen – om er te genieten van de heerlijke sfeer die zo’n sidecarcross Grand Prix toch elke keer weer met zich mee brengt.
Ook als er nièt om de kampioenschapspunten wordt gestreden, zijn de toppers in de A-klasse én de B-klasse bij de pinken. Kampioenschapsleiders Boussy-Boxtaele en Valcke-Valcke schreven afgelopen zondag probleemloos beide manches op hun naam, op het gekende circuit aan de Menconckdreef in Wachtebeke, waar alweer twintig teams aan het starthek verschenen bij de MCLb-federatie, waar de zijspancategorie een ware periode van hoogconjunctuur beleeft. Na de annulatie van de wedstrijd van een week eerder in Oostkamp wegens de droogte, waren de omstandigheden afgelopen zondag compleet anders. De regen had er zelfs voor gezorgd dat er een lekker vettig laagje op de omloop lag. In deze omstandigheden smeerde de jonge Dylan Boussy zijn naaste achtervolgers Yens Delmotte-Tom Verburghe in de eerste reeks een halve minuut achterstand aan. Gastrijders Cools-Smeuninx wonnen tien tellen later nipt het duel om plaats drie van Dierckens-Dhondt. Eerste B-rijders Olivier en Gauthier Valcke, finishten op vijf.
Er was discussie of het wel of niet gerechtigd was dat op zaterdag het JMS gebeuren afgelast werd om het circuit op zondag in optimale omstandigheden te kunnen aanbieden aan de piloten. Voor mij was het de juiste beslissing. Zondagmorgen lag het circuit er best heel goed bij. In de voormiddag viel er dan nog wel een stevige regenbui en dat maakte dat het circuit er echt wel loodzwaar bij kwam te liggen. In de namiddag kwam dan het zonnetje te voorschijn en dat maakte het meer dan aangenaam vertoeven op de Oosterbergen in Tessenderlo. Jammer dat er maar 12 zijspan teams kwamen opdagen voor deze wedstrijd. Van één team kunnen we dat aannemen dat ze er niet waren Kevin Mans was immers op zaterdag opnieuw papa geworden. Ook vanwege " Sidecarcross.be " een dikke proficiat aan Kevin & Brittney met de nieuwe spruit in het gezin die luistert naar de naam Jayce. Van de anderen die er niet waren kan ik enkel maar zeggen : Jammer voor de toeschouwers en al heel zeker jammer voor de organisatoren.
Het internet en de wereld der multimedia. Het is een beetje zoals met de natuur. Wondermooi als het allemaal goed verloopt, maar als ze hun grillen vertonen sta je er machteloos tegenover. www.sidecarcross.be was vandaag tijdelijk van het world wibe web verdwenen. En dat uitgerekend met de Grand Prix van België, in Lommel in het vooruitzicht. Qua timing alvast niet mis.
Onze computer mega-autoriteiten, den Thomas en den Lander lieten meteen alles vallen, gingen op zoek, en vonden de oorzaak ! "Een technisch defect aan de server , wat nogal wat tijd vergde om daarna de dns settings terug aan te passen." Wij snappen er zelf in elk geval geen jota van. Zélf zijn we nu eenmaal opgegroeid in een GSM-loos en computerloos tijdperk. Héééél lang geleden dus , helaas.
Het belangrijkste is alvast dat alles terug werkt !
De verslagen én fotoreportages van de eerste manche én de tweede manche van de gisteren verreden Grand Prix van Iffendic zijn en passant ook van de www.sidecarcross.be aardbodem verdwenen, en ook de WK-tussenstand die onmiddellijk na de tweede manche in Iffendic gisteren terplaatse - as usual - reeds netjes was aangepast, is spoorloos. Maar ook daar wordt door onze beide mega-autoriteiten ondertussen achter de schermen hard aan gewerkt, om het terug up to date te krijgen.
Overmacht dus, waarvoor onze welgemeende excuses.
De komende dagen blikken we uiteraard vol overtuiging vooruit op de belangrijkste Belgische zijspancross-wedstrijd van het jaar in België, namelijk de enige en échte Grand van België zijspancross, die komend weekend plaats vindt in Lommel. Be there ! En blijf vooral al het zijspancrossnieuws volgen op uw favoriete en oudste zijspancross website van het land, namelijk www.sidecarcross.be. Vandaag eventjes out of office, maar nu gelukkig terug operationeel.
Het nieuwbakken VLM zijspan team #80 Tom Hendrickx & Petra Adriaens die dit jaar veel leergeld betalen houden hun eerste grote eetdag op zaterdag 1 juli in café Centrum in Westerlo. Dus alle steun is meer dan welkom. Ze hebben de prijzen bewust schappelijk gehouden. Aan de kassa betaal je 18 Euro voor de volwassenen en 10 Euro voor de kids tot 12 jaar.
Je kan er à volenté eten van soep, stoofvlees, vidée, vispanneke met frietjes of kroketten en dan heb je ook nog een nagerechtje.
Dit alles vanaf 11u30 tot 21u.
GPS gegevens: Boerenkrijglaan 24 - 2260 Westerlo.
De achtste proef om het BK kreeg z'n doorgang in Dessel op de Kleine Boerentang. Een terrein dat vlakbij het Graspop gebeuren de week voordien was gelegen. Door de droogte had een terrein eigenaar gezegd dat de plaats die altijd als rennerspark gebruikt werd niet beschikbaar was. Mede daardoor mochten ze een deel van de Graspop terreinen gebruiken als rennerspark en parking voor het publiek en werd er een gesmaakte shuttle dienst opgezet. Zo warm het de afgelopen twee wedstrijden in Lommel en Genk was werd het niet en iedereen zag dit als een verademing. We zagen zelfs mensen rondlopen in dikke sweaters.
De MCLB wedstrijd van komende zondag in Oostkamp gaat niet door, en dit keer om toch wel een héél uitzonderlijke reden ! Zowel vanwege de gouverneur van de provincie West-vlaanderen als van het kabinet van Leefmilieu (Joke schauvliege) kwam vandaag een besluit dat er in West-Vlaanderen zeer zuinig dient te worden omgesprongen met water. De landbouwers mogen al sedert enkele dagen geen water meer trekken om hun vruchten te beregenen, en vanaf nu ligt ook het leidingwater aan de ketting. Geen auto's meer wassen in West-Vlaanderen, geen zwembaden of -badjes meer in de tuin, en ook . . . geen beregening meer van terreinen voor recreatieve doeleinden. en daarvan is de organisatie in Oostkamp nu het slachtoffer.