KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
De derde laatste wedstrijd van het MCLB- seizoen vond plaats in Eksaarde, in een organisatie van MC Samdow Mabilde, alwaar Belgisch oudste motorcross-website www.sidecarcross.be, niet echt van harte welkom was. Strange world.
Desondanks trok onze lieftallige medewerkster Kay toch maar haar herfstlaarsjes aan , toonde haar groot crosshart in Eksaarde, en keerde huiswaarts met opnieuw een aantal haarscherpe zijspancrossfoto’s.
De wedstrijd werd gewonnen door D. Boussy-K. Boxtaele (A-categorie) en S. Siongers – P. Slegers (B-categorie) . Uitslagen zijn te vinden op mylaps.com. Volgende week wordt er gereden in Sinaai. Nieuwe dag, nieuwe kansen dus.
Op donderdagavond 5 oktober en dan zijn we bijna einde seizoen binnen de VLM rangen was er een info vergadering waarop de voorlopige kalender voor het seizoen 2018 werd opgesteld. Haast alle clubs waren aanwezig en de enkele die er niet waren die waren verontschuldigd. Er werden enkele nieuwigheden op tafel gegooid en werden ook enkele cijfers bekend gemaakt over het seizoen 2017 dat nog niet helemaal te einde is.
Zo waren er op zaterdag bij de JMS gemiddeld 147 en op zondag bij de VLM 287 piloten.
Bij de JMS zal er indien er meer dan 30 piloten zijn bij de dames deze opgesplitst worden in een A en B reeks.
Nog binnen de JMS zullen de Quads helemaal verdwijnen uit het programma tenzij een organisator er een extra reeks wil van maken.
Ook zullen de JMS Aspiranten nu op zondag gaan uitkomen samen met de Beloften.
De Nieuwelingen MX 2 worden Nieuwelingen A open - leeftijd tussen 17 en 23 jaar.
Voor de Nieuwelingen B - leeftijd tussen 24 en 30 jaar.
Voor de Nieuwelingen C open - leeftijd tussen 31 en 45 jaar.
Voor de 45 plussers komt er een reeks Seniors.
Er komt ook een reeks Masters en dit is voor de piloten die hoger gereden hebben dan de Juniors.
Voor zowel de Juniors, de Nationalen en de Inters is de minimum leeftijd 15 jaar.
Bij MC De Kleiduivels in Reet op zondagmorgen was het al een gezellige bedoening in de grote feesttent waar je nog wat zag van de huldiging van de BOTC ( Old-Timer ) piloten op zaterdag. Maar het was vooral de geur van de koffie en de verse koffiekoeken. In deze eerste van de vier najaars crossen zagen we enkele opmerkelijke teams verschijnen aan de inschrijvingstafel. Verrassend maar wel leuk voor de toeschouwers.
Hoog bezoek gisteren in Beervelde op de MCLB wedstrijd, alwaar de West/Oostvlaamse federatie aan haar laatste crossmaand van 2017 begon. Tussen de achttien aanwezige teams verschillende gelegenheidskoppels, maar ook enkele opvallende namen. Wereldkampioen 2016 Jan Hendrickx tekende present, met aan boord Nederlander Peter Beunk. Ook het jonge Nederlandse talent Julian Veldman was naar Beervelde afgezakt, met naast zich Siebe van der Putten, die de twee laatste WK-seizoenen aan de zijde van Gert van Werven afwerkte. Co-piloot Ben vd Bogaart - drievoudig wereldkampioen – kwam Kelly Debruyne bijstaan in de B-categorie.
Zondag morgen in het Limburgse Veulen kwamen er 10 zijspannen opdagen om de laatste proef om hun kampioenschap te betwisten. Het circuit werd op zaterdag gespaard en dat was blijkbaar de enige juiste beslissing. Het circuit was op sommige plaatsen wat bewerkt en dat maakte dat er een perfect berijdbare omloop voor de wielen van de karren en solo's kon worden geschoven. Dikke pluim aan de organisatoren. Het was meteen ook de laatste wedstrijd van het seizoen 2017 binnen de VMCF federatie en ook de laatste proef om het Belgisch kampioenschap bij de zijspannen.
De Sidecarcross of Nations is achter de rug, met een schitterende derde plaats voor België. In Engeland, dit weekend, probeert de Belgische solo-ploeg tijdens de Motorcross of Nations , het minstens even goed te doen. Hét perfecte bruggetje aldus, naar de voorstelling van een nieuw boek. Over motorcross, uiteraard ! Vrijdag al, werden in het Engelse Matterley Basin door FIM prijzen uitgereikt. Motorgazet hoofdredacteur Frank van Hoydonck werd er gehuldigd als beste motorcross journalist van het jaar 2017. Motorgazet, het meest complete en actueelste gedrukte motorblad van de lage landen, is tot nader order, het enige Nederlandstalige motorsportmagazine dat nog steeds wekelijks heel veel aandacht besteed aan de zijspancross, naast alle andere motorsporttakken uiteraard.
Sedert 1997 brengt Motorgazet ook jaarlijks een ‘Jaarboek der motorcross’ uit, met daarin de jaaroverzichten, uitslagen en foto’s van alle motorcross-competities binnen FIM en alle Nederlandstalige federaties. Ook de zijspannen komen er uitgebreid aan bod.
Maar er werd uiteraard ook al gecrosst voor 1997 ! Het eerste Belgische kampioenschap motorcross (500 cc) dateert van 1946, met als kampioen Victor Govaerts. Het eerste Belgische kampioenschap zijspancross vond plaats in 1951, met als kampioen Karel Dom. Over de geschiedenis van de Belgische zijspancross wordt overigens op 2, 3 en 4 nov. 2017 een tentoonstelling georganiseerd in het Westvlaamse dorpje Klerken. Maar hierover later meer !
Eerst een boek, dus : Motorcross 1947 – 1980 , de hele geschiedenis.
Onder een lekker najaarszonnetje boden zich in Wingene , ondanks het kampioenschap beëindigd is, toch maar mooi 20 zijspanteams aan, waaronder verschillende occasionele teams, en enkele nieuwe namen onder het MCLB firmament. Dat Boussy-Boxtaele beide manches met ruime voorsprong wonnen, wekte geen verbazing. Ook de twee tweede plaatsen van Delmotte-Verbrugghe waren geen echte verrassing. Nico De Soete-Robin Wille waren middels een 3 – 5 score, de derde mannen op het A-podium.
De laatste proef of beter gezegd de finale proef kreeg zijn verloop in de Kwezelstraat in Lummen waar we met de Paastrofee al te gast waren. Fun MX en MC De Buiting sloegen de handen in elkaar om deze wedstrijd te organiseren. Een goede zet zo bleek op het einde van de dag. Alles was piekfijn geregeld met vuurwerk en al bij de finish van de kampioenen. Het circuit was gedeeltelijk anders uitgetekend. De ene vond het prima zo en de andere vond dat het had moeten blijven zoals bij de Paastrofee. Persoonlijk vond ik het zelf beter enkel die wave sectie die voor veel valpartijen zorgde had ik er uit gelaten en vervangen door een springbergje maar de organisatie vind dat er ook iets voor de technisch iets meer onderlegde piloten moet inzitten. Ondanks de mist die er 's morgens hing kregen we een wondermooie dag, een stralend zonnetje kwam te voorschijn rond het middag uur en maakte alles ook feestelijker. Ook de grote feesttent was knap aangekleed. Wat kon en zou een top organisatie kunnen kelderen ? Misschien enkele tussen aanhalingstekens natuurlijk het niet zelf kennen van de reglementen door de VLM persoonlijkheden of verantwoordelijken want er was commotie op het eind van de dag en niet enkel bij de zijspannen. Jammer was het te horen dat de Gielkens broers niet op gesprek wilden gaan op de bus om de situatie van Houtvenne uit te klaren.