VOLLEDIG NEDERLANDS PODIUM OP DE IMBA MAAR DE UITEINDELIJKE HOOFDVOGEL IS VOOR ONZE BELGISCHE TROTS NICK & GLENN JANSSENS.
7 Belgische teams op een totaal van 32 aanwezige teams waren voor de laatste wedstrijd in het IMBA kampioenschap afgezakt naar het Nederlandse Meijel. Plaats waar de plaatselijke MCC Meijel een heel mooi maar zwaar zandcircuit doorheen een bos aan de rand van een plaatselijk militair domein ter beschikking heeft en dat luistert naar de naam " circuit de Vossenberg ". We zagen heel wat Belgische toeschouwers voor een wedstrijd die memorabel kon worden voor onze youngsters, Nick & Glenn Janssens, die sinds de eerste reeks in Genk ( de tweede in rij van de cyclus van zes ) de leiding in het kampioenschap en bijhorende trui in handen hadden. Ze hadden een bonus van 35 punten op eerste achtervolgers Carlo Van Duijnhoven & Sieben Van Der Putten. Het was dus rekenen geblazen omdat we toch mogen zeggen dat al de Nederlandse teams gewend zijn om in dergelijke diepe zandbakken te rijden en dus echte zandhazen zijn en ze veel punten aan onze helden zouden kunnen kosten. Na dat rekenen kwamen we tot de vaststelling dat indien Nick & Glenn twee derde en één vierde plaats uit de brand konden slepen en Carlo & Siebe de drie reeksen zouden winnen ze toch het kampioenschap op hun naam konden schrijven. Mooi en zwaar maar doenbaar dachten we. [ Verslag: Jo Nijs]
In de vrije training die we niet als maatstaf mogen nemen lieten de Nederlandse teams toch al even in hun kaarten kijken. De eerste zes plaatsen waren hun deel met Van Duijnhoven & Van Der Putten op één, een tweede voor de mogelijke Nederlandse troonopvolgers van Willemsen en Bax, Julian Veldman & Jorrit Van Der Putten, Mulders & Van Der Venne werden daarin drie. Eerste Belg was Sven Verbrugge met de Duitser Tobias Lange naast zich op een zevende plaats. Een achtste tijd was dan voor Nick & Glenn Janssens. Volgden in hun spoor Dirk Vanleeuw & Olivier Deveux en Christian Corthouts & Dennis Van Den Bulck op negen en tien. De mannen van over het kanaal Jack Etheridge & Scott Grahamme die hun voorlopige derde plaats in het kampioenschap te verdedigen hadden klokten een elfde tijd. De Europese kampioen van vorig jaar Jarno Van Den Boomen met onze Belg Dimitri Van Deursen kwam nu toch ook eens die trui tonen. Ook zagen we twee Australische teams verschijnen.
Dan kregen we de officiële tijdstraining. Als één van de eersten de baan op waren Sven Verbrugge & Tobias Lange en die wilden al dadelijk een snelle tijd neerzetten met de vrije baan voor hun. Bij het aanzetten voor een tweede snelle ronde ging het dan duchtig fout op de springheuvel waar ze het startterrein terug opsprongen. Tobias vloog uit de bak en Jarno Van Den Boomen die van dichtbij volgde kon de ongelukkige Tobias niet ontwijken en ging vol over hem heen. Ook nog een tweede team ging er nog eens vol overheen en meteen werd dan ook de training stil gelegd. Dat dit een ernstig ongeval was bleek al heel snel. Jammer dat zoiets gebeurd maar dit is nu éénmaal een race incident waar niemand de fout aan heeft. Tobias werd naar het ziekenhuis van Venlo gebracht maar werd nadien overgevlogen naar Maastricht waar volgende kwetsuren werden vastgesteld: bekken op 4 plaatsen gebroken, twee gebroken ribben, aan de ruggewervel waren de puntjes van de L1 en L5 afgebroken en tot slot een bloedende nier. Vandaag ( maandag dus ) is hij geopereerd en bij deze dan ook heel veel beterschap Tobias. Omdat de evacuatie heel veel tijd in beslag nam omdat de medical care de grootste omzichtigheid aan de dag legden werd dan door de IMBA jury besloten om de tijdstraining te annuleren en de voorlopige stand in het kampioenschap als startvolgorde te gebruiken.
Nu ook weer de voorstelling van de verschillende landen en teams op het startterrein. Een uurtje voor de eerste reeks na een korte optocht die de teams bij de vlaggen bracht en daar werden ze dan één voor één genoemd en gaven ze elkaar de hand. Dit alles gevolgd door toch wel een vrij massaal opgekomen publiek. Nog maar eens een bewijs dat het Nederlandse publiek echt wel zijspan minded is.
Voor de start van de eerste reeks hadden we dus geen weet van de mogelijke verschillen tussen de teams onderling maar we waren toch blij dat Nick & Glenn Janssens als eersten naar het starthekken mochten. Bij de startschermutselingen aan de eerste hele snelle rechtse waren het Nick & Glenn die de koppositie pakten en dit ook een dikke ronde wisten vast te houden. De als tweede gestarte Van Duijnhoven & Van Der Putten pakten dan de leiding over maar konden nooit ver weg rijden van Nick & Glenn. Dit was heel geruststellend voor de Belgen die vol overgave supporterden voor hun helden. Na deze twee volgde een hele meute Nederlandse teams waarvan Jarno Van Den Boomen & Dimitri Van Deursen na de twee derde wedstrijd de derde plaats inpalmde. Vier werden Veldman & Van Der Putten, vijf Mulders & Van Der Venne, zes Van Keulen & Van Der Wiel en dan als zevende Eheridge & Scott. Achtste opnieuw voor Nederland Greup & Bijenhof, negende Keane & Horton en op tien eindelijk een volgend Belgisch team, Filip Op De Beeck& Wim Van Roy. Onze andere Belgische teams Christian Corthouts & Dennis Van Den Bulck op 13, Luc Descheemaekers & Jens Mans op 15, Dave Op De Beeck & Ben Martens na een inhaalrace omwille van een nukkige machine bij de start van de allerlaatste plaats naar 19 en Dirk Vanleeuw & Olivier Deveux op plaats 25.
Bij de start van de tweede reeks zagen we een kannonstart voor Ton Van Keulen & Henry Van Der Wiel gevolgd door Carlo Van Duijnhoven & Siebe Van Der Putten en ook weer heel goed mee weg Nick & Glenn Janssens. Veldman & Van Der Putten volgenden ook heel goed net zoals Jarno Van Den Boomen & Dimitri Van Deursen. Maar na enkele ronden zou Dimitri aangegeven hebben dat hij nog te zeer onder de indruk was van het ongeval van Tobias Lange en zijn ze uit de wedstrijd gestapt. Van Duijnhoven & Van Der Putten waren in die eerste ronde blijkbaar ergens in de fout gegaan of ergens blijven hangen en kwamen pas als vijfde door bij de eerste doortocht om nadien toch naar een derde plaats op te rukken achter Van Keulen & Van Der Wiel die eerste werden en achter Veldman & Van Der Putten die de tweede plaats pakten. Nick & Glenn Janssens konden ook veilig naar een vierde plaats rijden voor Mulders & Van Der Venne. Etheridge & Grahame hadden een mooie inhaalrace gereden die hun van de twaalfde naar de zesde plaats bracht. Op zeven kregen we Christian Corthouts & Dennis Van Den Bulck die nu een constante reeks konden rijden. Achtste werden Greup & Bijenhof, negende Keane & Horton en de top 10 afsluitend Filip Op De Beeck & Wim Van Roy. Descheemaeker & Mans op 12, Dave Op De Beeck & Ben Martens waren ditmaal goed voor een zeventiende plaats. Vanleeuw & Deveux waren blijkbaar niet van start gegaan.
De derde reeks moest volledig uitsluitsel geven omtrent de titel van IMBA kampioen 2015 maar dan moest het al volledig fout gaan lopen voor Nick & Glenn Janssens. Immers met een tiende plaats zouden ze nog tot kampioen worden gekroond maar aangezien het een mechanische sport is moesten ze wel onder de geblokte vlag kunne doorrijden. Het werd haast een one-man show van Van Duijnhoven & Van Der Putten. Ze reden wel de ganse reeks aan de leiding maar het jonge ventje Julian Veldman met Jorrit Van Der Putten dachten daar anders over. Na een vijfde plaats bij de eerste doortocht rukten ze de ronde nadien op naar en derde en nog een ronde verder naar de tweede plaats en gingen ze de jacht inzetten op Van Duijnhoven en zijn collega Van Der Putten en dat bracht hun ook haast terug tot die hun achterwiel. Hele mooie wedstrijd dus van Veldman & Van Der Putten. Vader Veldman vertelde me na de huldiging in de tent dat ze volgend jaar nog IMBA willen rijden om dan het jaar nadien de overstap naar het WK te maken als ze gespaard blijven van kwetsuren. Van Keulen & Van Der Wiel werden derde, Mulders & Van Der Venne vierde. Nu wel goed mee in de start waren Jack Etheridge & Scott Grahame die wel van vier naar vijf zakten maar toch een meer dan degelijke reeks afwerkten. Jammer voor hun was door de mindere resultaten van de eerste twee reeksen dat ze hun voorlopige derde plaats in het kampioenschap moesten afgeven aan Van Keulen & Van Der Wiel. Nick & Glenn Janssens zal je je ondertussen afvragen ??? Wel die waren als zesde gestart en zijn daar de ganse reeks best zonder al te veel moeite hun rondjes blijven afmalen en hun supporters een snel bonkend hartje bezorgt omwille van de spanning dat ze binnen die eerste tien moesten finishen. Op zeven waren het nu Greup & Bijenhof, acht Keane & Horton. Na twee tiende plaatsen in de eerste twee reeksen nu een negende voor Filip Op De Beeck & Wim Van Roy. Om de top tien af te sluiten waren er dan nog Cor & Lars De Laat. Derde Belgisch team werden Dave Op De Beeck & Ben Martens die na een goede start op plaats 14 wel naar 18 terug zakten en in de laatste ronde zagen we een mooie ereplaats verloren gaan voor Christian Corthouts & Dennis Van Den Bulck die tot dan toe op een zevende plaats reden maar uiteindelijk toch als nummer 13 geklasseerd zagen. We zagen ook geen Luc Descheemaeker & Jens Mans nu aan de start verschijnen. Luc verteld dat het motorblok los hing door gescheurde ophangings bouten als ik het nog goed weet. De eersten die Nick & Glenn konden feliciteren waren onze sympathieke Engelse vrienden Jack Etheridge & Scott Grahame. Dan volgde een kleine overrompeling aan de uitrit van het parcour om nadien in volle hevigheid in de paddock door te gaan waarbij de kreten van " waar is dat feestje " niet uit de lucht waren en waar de geestrijke drank rijkelijk vloeide. Nadien was er dan een klein feestje in de feesttent op het circuit tijdens de huldeging en dan ging het nadien naar " The Pub " in Aarschot waar er nog lange uurtjes volgden.
Na spannende en hele faire reeksen kregen we voor het dagklassement een volledig Nederlands podium met een eerste plaats voor Carlo Van Duijnhoven & Siebe Van Der Putten die 170 punten sprokkelden. Op twee Julian Veldman & Jorrit Van Der Putten met 161 punten en op drie Ton Van Keulen & Henry Van Der Wiel met 147 punten. Op een vierde plaats na vijf podium plaatsen in de voorgaande races kwamen Nick & Glenn Janssens met 144 punten. Vijfde werden Frank Mulders & Joey Van Der Venne. Plaats negen was het deel voor Filip Op De Beeck & Wim Van Roy met 107 punten, plaats tien voor Christian Corthous & Dennis Van Den Bulck met 99 punten, plaats achttien voor Dave Op De Beeck & Ben Martens met 69 punten, Luc De Scheemaeker & Jens Mans pakten er 57 en waren goed voor de 23ste plaats en jammer genoeg waren er voor Dirk Vanleeuw & Olivier Deveux maar 16 punten uit die eerste reeks wat hun een 30ste plaats opleverde.
Opdracht volbracht voor Nick & Glenn Janssens die na de Belgische titel binnen de rangen van de VMCF nu ook de IMBA titel mee naar de thuishaven Rillaar brachten na een meer dan mooi seizoen in IMBA verband. Met 5 podium plaatsen op zes races en 18 reeksen wat 922 punten opleverde. Als we dan het rekenmachientje er even bij nemen dan kunnen we eigenlijk zeggen dat ze telkens tussen een tweede en derde plaats scoorden in elke reeks. Met andere woorden dus de verdiende kampioenen wat ook de onfortuinlijke Nederlanders Carlo Van Duijnhoven & Siebe Van Der Putten toegaven die dus op de weinig begeerlijke tweede plaats stranden. Ook de Nederlandse team leider gaf dit eerlijk toe. Ook vader Veldman vond het een over verdiende titel voor Nick & Glenn maar vertelde er dus wel in één keer bij dat zoonlief volgend seizoen een gooi wil doen naar de IMBA titel. De volledige eindstand vind je hierboven bij Europees kampioenschap. en ook via onderstaande link van de IMBA zelf.
http://www.imba-mx.com/public/common/Results/4)%20IMBA%202015%20European%20Championship%20Side%20car.pdf
Terug naar overzicht