KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
25 JAAR REIGER, OOK OP GP OSS !
Op een zonnige zondagvoormiddag hadden we de eer , en vooral ook het genoegen, te mogen kennis maken met de lieftallige Daphne van Reiger veringen. Het was op één van de voorjaarswedstrijden in de aanloop naar het nieuwe WK seizoen zijspancross dat straks in Oss van stapel loopt, en waar Reiger uiteraard opnieuw van de partij is om er de rijders met raad en daad bij te staan. Reiger is dit jaar 25 jaar officieel aan de slag, een zilveren jubileum dus, en dat mag wel eens in de spotlights gezet worden.
Eigenlijk begon het Reiger-verhaal bijna 40 jaar geleden, toen Gerard Seesing – de oprichter van Reiger – ging motorcrossen, en over onvoldoende centen beschikte om zich een degelijke achterschokbreker aan te schaffen. Gerard ging toen even naar de autosloop, kocht er alle kapotte autoschokbrekers, en bouwde deze om tot een betrouwbare motorcross-schokker. Het Reiger-verhaal was geboren. Steeds meer rijders waren benieuwd naar die groene (!!) zelfgebouwde schokbreker, en algauw wilden steeds meer rijders ook over zo’n goeie schokker beschikken. Gerard hield het bouwen van schokbrekers aanvankelijk nog wat op een laag pitje, de kleur veranderde van groen naar het ondertussen overbekende paars, en sedert 25 jaar nu, zit de heer Seesing full-time en tot over zijn oren in de schokbrekers. Niét enkel en alleen in de motorcrosswereld !
Sidecarcross.be : De motorcross is slechts een deeltje van jullie werkgebied, klopt dat ?
Daphne Seesing : Dat klopt inderdaad. Bij de motorcross liggen uiteraard onze roots, en die gaan we niet gauw verloochenen. Maar ondertussen zijn wij ook werkzaam in o.a. de autorally-sport, het motorracen, en de trialsport, waarvan het Gas Gas team van vice-wereldkampioen Adam Raga, ons uithangbord is. Reiger is in de loop der jaren steeds uitgebreid en momenteel zijn er 50 mensen werkzaam.
Sidecarcross.be : Wat ons vooral interesseert is uiteraard de motorcross, en meer specifiek de zijspancross.
Daphne Seesing : In de motorcross is het voor ons allemaal begonnen, en dat blijft voor ons belangrijk. In de streek rond Lochem, Harfsen, hebben wij op de diverse circuits reeds ontelbare testdagen achter de rug, en ook nu nog zijn wij tijdens de week vaak op één of ander circuit aanwezig waar crossers met hun eigen veringen mogen langskomen om te testen of te veranderen. Waar en wanneer je ons ergens kunt vinden kun je steeds weer terug vinden op onze website www.reigersuspension.com. Dat is een extra vorm van service die wij verlenen naar de motorcrosswereld toe.
Sidecarcross.be : Ook in de zijspancross spelen jullie een vooraanstaande rol ?
Daphne Seesing : Klopt. De verhouding van het totaalpakket motorcross-klanten dat Reiger als schokbreker hanteert is ongeveer 50% solo-rijders en 50% zijspanrijders. Daniël Willemsen, Etienne Bax en bij jullie Jan Hendrickx, zijn maar enkele van de wereldtoppers die wij tot onze klanten mogen rekenen, en van hen krijgen we flink wat feedback terug, want dat is iets wat van groot belang is in onze sector. Wij kunnen veringen bouwen, maar als we van de rijders zelf niet de nodige feedback terug krijgen, dan kunnen we ze niet exact op maat van de rijder zelf afstellen, en dat is toch wel de bedoeling.
Een rijder die ons enkel kan vertellen dat de vering te hard of te zacht staat, is voor ons net een tikkeltje te weinig. Daarom vragen wij altijd meer informatie van de rijder. We hebben inmiddels veel ervaring en weten daardoor de juiste vragen te stellen : Is het de uitgaande of de ingaande vering die te hard/zacht staat ? Is het in het eerste deel van de veerweg, of in het diepe, zware deel van de veerweg ? Is het enkel in de zware knippen of ook in de korte stopknippen, vlak voor een bocht ? Met die informatie kunnen wij al iets meer aanvangen. En aangezien wij over heel wat goeie rijders beschikken, krijgen we uiteraard ook heel wat goeie feedback terug binnen, waardoor we onze producten voor al onze klanten op de beste wijze kunnen afstellen.
Sidecarcross.be : Het klinkt vrij ingewikkeld, lijkt me ?
Daphne Seesing : Dat is het soms ook wel hoor, want vering, dat is een bijzonder gepersonaliseerd item. Het is niet omdat rijder A bijzonder tevreden is over zijn vering, dat rijder B diezelfde afgestelde vering eveneens fijn om mee te rijden vindt. Wij bouwen en passen elke vering gepersonaliseerd aan op maat van de wensen van de rijder, en op basis van de jarenlange ervaring die we ondertussen hebben. Daarvoor hebben we 40 000 (!) verschillende onderdelen ter beschikking. En als jij ons de juiste informatie kunt bezorgen , dan bouwen wij voor jou de perfecte vering !
Sidecarcross.be : Ook straks op de Grand Prix in Oss ?
Daphne Seesing : Reken maar dat we er zullen zijn met onze gekende service-truck ! En met veel plezier gaan we er de rijders, en de motorcross-sport in het algemeen, tot in de puntjes van dienst zijn. Want in de motorcross, daar liggen onze roots, en daar ligt ook nog steeds ons hart.
Terug naar overzicht