KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
WK 2024 OPENT KOMEND WEEKEND IN PORTUGAL.
Terwijl in eigen land zowel de vrijetijdswedstrijd van Ranst (zaterdag) als de MCLB wedstrijd van Sinaai (zondag) wegens de spreekwoordelijke aprilse grillen zijn afgelast , zijn de mondiale sidecaristen onderweg naar het zuiderse Portugal alwaar komend weekend, in Alqueidao , het wereldkampioenschap 2024 van start gaat.
Voor ’t eerst sinds lang gaat het WK van start zonder de Nederlandse multi-kampioenen Daniel Willemsen (10 wereldtitels) en Etienne Bax(5 wereldtitels). De taak om de Nederlandse overheersing in deze motorsportdiscipline door te trekken , rust nu voornamelijk op de schouders van Koen Hermans, die in het gezelschap van routinier Ben vd Bogaart , meteen één der grote favorieten is voor de wereldtitel 2024. Ook – en vooral – door het feit dat de regerende wereldkampioen , de Belg Mavin Vanluchene ,zijn voorbereiding door diverse onvoorziene omstandigheden ,in de soep zag draaien en aldus met achterstand aan de start komt in Portugal.
Iets wat niet kan gezegd worden van de jonge Letse broers Lielbardis, die in hun voorbereidingswedstrijden in Frankrijk, Nederland en Duitsland, telkens met de zege gingen lopen.
Kan de jonge achttienjarige Letse tweeling wereldkampioen worden in 2024 ? Als we de statistieken er bij halen, dan lijkt dit zeer onwaarschijnlijk : In de drieënveertig jaar dat dit wereldkampioenschap bestaat , slaagden slechts twee broederparen er in om de wereldtitel te veroveren ,nl ene Daniel Willemsen met zijn broer Marcel, en de Zwitsers Christophe en Andreas Hüsser . Een tweeling die wereldkampioen werd ? Daar hebben we er slechts eentje van, nl de broers Husser , eind jaren tachtig. En een wereldkampioen zijspancross jonger dan twintig jaar ? Nee meneer, nooit eerder gebeurd. Maar . . . laten we vooral toch maar hard rekening houden met de jeugdige Letse supertalenten. De uitzondering bevestigt nu eenmaal de regel !
En dan zijn er nog de Engelsen B. Wilkinson – J. Millard en onze noorderburen J. Keuben & D. Rietman. Twee equipes die jaar na jaar progressie blijven maken, en in 2024 de definitieve aansluiting kunnen maken met de absolute top. Ook van de Franse broers Prunier wordt verwacht dat ze de stijgende lijn van vorig jaar verder door trekken.
DE BELGEN.
Voor wereldkampioen Marvin Vanluchene verliep de voorbereiding op het nieuwe seizoen allesbehalve optimaal. Co-piloot N. Musset moest begin dit jaar in extremis afhaken wegen een aanslepende rugblessure. Na flink wat zoek - en denkwerk werd Brabander Glenn Janssens bereid gevonden om de crosslaarzen opnieuw aan te trekken en de plaats aan de zijde van wereldkampioen Vanluchene in te nemen. Er kon aldus pas laat begonnen worden met de trainingen, die dan ook nog es overschaduwd werden door bijzonder slechte weersomstandigheden. De voorziene voorjaarswedstrijden in Nederland en Frankrijk vielen door diverse omstandigheden eveneens in het water, zodat de wereldkampioen straks in Portugal aan de start verschijnt met nul wedstrijdkilometers op de teller.
Iets wat ook geldt voor Pittemnaar Jason Van Daele, die dit jaar in zee gaat met de Nederlandse co-piloot Loet van der Putten. J. Van Daele : “Na het gesukkel met mijn heupblessure vorig seizoen, kende ik een vrij drukke winter, met o.a. vijf backflip shows in Duitsland. Daarna liet ik me onlangs ook nog opereren aan mijn voorarmen, zodat Loet en ik eigenlijk pas vorige week voor ’t eerst samen op de motor konden stappen. Het gevoel tussen ons beiden zat wel meteen goed, ik kon pijnvrij rijden, en ook met de snelheid zat het wel goed. Op fysiek vlak zullen we waarschijnlijk nog wat te kort komen, maar dat gaan we proberen te compenseren op karakter.”
Ook Davy Sanders ging afgelopen winter in zee met een nieuwe copiloot, nl de twintigjarige Limburger Jarno Steegmans. Sanders en Steegmans hebben al flink wat trainingskilometers achter de rug, en waren ook al aan de slag in het Nederlandse en Franse zijspancross kampioenschap. Bovendien is Sanders ook erg te spreken over de verbeteringen die werden aangebracht aan het Mega-motorblok , zodat er reikhalzend wordt uitgekeken naar de eerste WK-race in Portugal.
Ook aan de start in Alqueidao straks : De jonge Essenaar Sepp Gommeren, die hiermee in de voetsporen treedt van vader Boudewijn Gommeren , die enkele decennia terug eveneens een gewaardeerd WK-rijder was. Ook onze jonge co-piloot Tayim Kaethoven staat aangemeld, aan de zijde van noorderbuur Iljen Kops die afgelopen winter de switch maakte van een links naar een rechts zijspan.
Er zijn in totaal 32 teams aangemeld voor de WK-openingsrace straks in Alqueidao. Of die ook effectief allemaal van de partij zullen zijn, weten we zaterdagochtend voor het begin van de trainingsritten.
Nog wat weetjes ?
Doordat E. Bax – O. Cermak er eind vorig jaar een punt achter zetten , gaat het WK zijspancross dit keer voor ’t eerst van start zonder Tsjechische deelnemers.
Wél terug van – lang – weg geweest, zijn de Oostenrijkers Weiss-Schneider.
En straks,op de tweede GP in Heerde , begin mei, krijgen we er terug een extra Belg bij : Niki Debruyne keert terug in het WK-peloton aan de zijde van Nederlander Sven Wisselink. Voor Portugal was het nog te vroeg dag voor Debruyne om alles tijdig in orde te krijgen. S. Wisselink treedt in Alqueidao aan met de Fransman Luc Rostingt als invaller.
De wedstrijden in Portugal, zowel van het EK Quads àls van het WK zijspancross, kunnen thuis, zowel op zaterdag als op zondag, live gevolgd worden via www.fimsidecarcross.com (link eveneens via de gele knop ‘Extra’). Let wel : In Portugal is er een uur tijdsverschil met België. Concreet betekent dit : Als het in ons land negen uur is, dan is het in Portugal pas acht uur.
En last but not least : Uiteraard zit u ook in 2024, bij www.sidecarcross.be - jaargang 23 ondertussen - opnieuw op de eerste rij voor al het echte zijspancrossnieuws ,zowel mondiaal als nationaal. Let the good times roll !
Terug naar overzicht