KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
OP DE KOFFIE BIJ . . . KRISTOF SANTERMANS
Op een gladde winterse zaterdagnamiddag, waren we te gast bij Kristof Santermans , in Hasselt. 'Santi' voor de vrienden, moest eerst nog even langs bij de boekhouder, waarna ie ons in zeven Limburgse haasten rondleidde in zijn nieuwe pand en zijn gigantische magazijn in Hasselt, en ons te woord stond bij een ferme tas koffie en een Limburgse dreupel, alvorens naar Tessenderlo te trekken om er de huldiging van de Belgische motorsportkampioenen bij te wonen. Kristof Santermans is niet de eerste de beste, maar dat wisten we al.
En om het maar meteen helemaal cru te stellen : Zonder Kristof Santermans was er in 2013 van een Belgisch kampioenschap zijspancross totaal geen sprake. Dus laten we maar meteen ook het nodige respect opbrengen voor deze, en uiteraard ook onze andere organisatoren, die in 2013 het BK zijspancross een nieuw elan geven.
Kristof Santermans, zoon van levende motorcross-legende René Santermans, was in een recent verleden een niet onverdienstelijk solo-crosser, vooraleer ie overstapte op een zijspan en algauw op drie wielen eveneens aardig uit de voeten kon. Kristof Santermans draaide enkele seizoenen behoorlijk mee in de subtop van het wereldkampioenschap, maar voor deze duivel doet 't al, was er eigenlijk te weinig tijd om te crossen, en vooral niet voor de verre verplaatsingen naar en van de WK-wedstrijden. Want in dezelfde periode was Kristof zaakvoerder van een tuin-onderhoudsbedrijf, voorzitter van de motorcrossclub MC Santi, organisator van motorcross-wedstrijden én startte ie een importzaak op van motorcross-onderdelen en kledij.
Aangezien er slechts 24 uur op een dag zijn kwam Kristof algauw tijd te kort : Het tuin-onderhoudsbedrijf werd van de hand gedaan en de motorcross-carrière werd 'on hold' gezet. Alhoewel. Afgelopen zomer kietelde het toch weer eventjes té heftig, en meldde de Hasseltse Pro Deals zaakvoerder zich onverwacht en totaal onvoorbereid aan voor de Belgische Grand Prix zijspancross in Genk, waar ie zich toch maar mooi probleemloos wist te kwalificeren. Daarna ging alle aandacht weer naar de zaak én naar de eigen motorcross-organisaties.
Kristof Santermans : Onze firma Pro Deals is importeur van o.a. Acerbis motorcrosskledij en plastics, Red Star crossbrillen en Pro Stuf motorcross protectors, crossmotor- accessoires en wielen. Een crossmotor kun je bij ons niet kopen, maar alles om je motor beter en anders te maken, gaande van banden, wielen, kettingen, remblokken, sturen over remhendels, benzinetanks, benzindedoppen, luchtfilters enz. hebben wij in stock, evenals allerlei lichaamsbescherming, helmen en motorcrosskledij.
Sidecarcross.be : Maar ook dàt kunnen we ons bij u niet aanschaffen ?
Kristof Santermans : Nee, wij zijn enkel importeur. De dealers die komen af en toe bij ons langs, en wij bezoeken ook hen geregeld om te voelen wat er leeft bij de Belgische motorcross-beoefenaar. De fabrikanten die leveren wekelijks aan ons, en wij leveren op onze beurt meermaals per week aan ons ganse dealernet in heel België.
Sidecarcross.be : De zijspancross blijft u wel nauw aan het hart liggen ?
Kristof Santermans (op zijn Limburgs) : Dat is ! Met onze club MC Santi organiseren wij de jongste jaren telkens twee motorcrosswedstrijden : Dit jaar de seizoensopener in Genk op 17 maart, en op 14 juli in Hasselt. En beide wedstrijden tellen mee voor het BK zijspancross. En aangezien dit BK , net als het BK MX1 / MX2 trouwens, dit jaar uit vier wedstrijden bestaat (Genk, Kester, Hasselt, Quiévrain) , organiseren wij dus dit jaar letterlijk de helft van het Belgisch kampioenschap zijspancross.
Sidecarcross.be : En aangezien het reglement voorschrijft dat er minstens drie wedstrijden moeten zijn om een geldig BK te hebben, betekent dit meteen dat zonder de inbreng van deze twee wedstrijden van MC Santi (Genk en Hasselt) , er dit jaar zelfs niet eens sprake zou geweest zijn van een BK !
Kristof Santermans : Tja, da's natuurlijk wel een beetje toevallig hé. Nismes, die normaal gezien ook BK-organisator is, opteert dit jaar voor een Grand Prix zijspancross. En bvb. Oudenburg en Wichelen organiseren een proef met zijspannen die meetelt voor het Vlaams kampioenschap, maar niet voor het Belgisch kampioenschap. Er zijn dus duidelijk nog voldoende zijspan-minded organisatoren bij de BMB, en met de nieuwe opzet van het BK 2013 (kwalificatiegeld voor de 12 trainings-snelsten en een prijzenpot voor de top vijf van het eindklassement) ben ik er van overtuigd dat de toekomst van dit BK gewaarborgd is. We hebben nu vier kwalitatief goeie organisaties, en als het weer wat mee zit dit jaar en de nieuwe formule wat aanslaat bij de rijders , dan zal dit nieuwe systeem waarschijnlijk aanlokkelijk werken voor de organisatoren in 2014.
Sidecarcross.be : U heeft het wel voor de Belgische rijders hé ?
Kristof Santermans : Uiteraard. In België hebben we voldoende goeie zijspancrossers voor een deftig BK, maar in het verleden was het om uiteenlopende redenen blijkbaar niet eenvoudig om die warm te krijgen voor een BK-wedstrijd. Daarom gebruiken we voor onze openingswedstrijd van 17 maart een inschrijvingsstop, van zodra zich 32 teams hebben aangemeld. We willen niet meer dat er Belgische jongens zijn die de wedstrijd bij hun eigen federatie op die dag laten schieten, en dan - doordat er op zo'n seizoensopener nogal wat snelle buitenlanders van de partij zijn - op zondagochtend buiten de 32 snelsten belandden - en zo 's namiddags aan de kant moeten blijven.
Bedankt Kristof voor dit blitzbezoek en de gastvrije ontvangst. En tot op 17 maart , in Genk !
Terug naar overzicht