KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
MISTER WASP, ROBBIE RHIND-TUTT, OVERLEDEN.
Eergisteren overleed in Engeland Mr. Robbie Rhind-Tutt, de man die de zijspancross in de jaren ’70 een enorme boost gaf, waardoor de sport definitief overstapte op frames die bestonden uit één gelast buizenframe, en niet langer uit aangepaste solo motoren met een ‘zijspanbakje’ er aan gemonteerd. Samen met Hennie Winkelhuis (NL – EML framebouwer) mag Rhind-Tutt worden aanzien als de geestelijke vader van de internationale zijspancross-sport tout court. Robbie Rhind-Tutt, geboren in 1941, werkte aanvankelijk voor het Britse leger, en sleutelde in zijn vrije tijd aan voornamelijk motorcross motoren. RhintdTutt was zelf ook solorijder, daarna zijspancross-rijder en zijspan grasbaanrijder. Begin jaren ’60 begon Mr. Rhintd-Tutt zélf frames te ontwerpen, die op de markt kwamen onder de legendarische naam Wasp.
Hoewel aanvankelijk in de solo-motorcross, was het toch voornamelijk in de zijspancross dat Rhind-Tutt met zijn revolutionaire Wasp-frames grote bekendheid verwierf. Het zijspan dubbel wiegframe compleet in één stuk gelast , met de voor zijspancross aangepaste achterbrug en de schommelvoorvork, vond algauw zijn weg naar de beoefenaars van de sport, en de allereerste winnaars van de European FIM Cup in 1971 , Rikus Lubbers en Bart Notten , verplaatsten zich dan ook op een Wasp frame, aangedreven door een Norton motorblok. Toen later, in 1980, de zijspancross van de internationale motorsport federatie FIM, definitief de status van wereldkampioenschap kreeg toegekend, waren ook de eerste wereldkampioenen, de Duitsers Reinhold Bohler - Siegfried Müller en daarna Ton van Heugten-Frits Kiggen (NL) niet toevallig Wasp-Yamaha rijders. Het Wasp-frame was in de jaren ’70 en ’80 bijzonder succesvol in combinatie met een Norton en Yamaha motorblok, hoewel ook Hedlund en Weslake blokken vlot hun weg vonden naar de mooi ogende Wasp-frames. Er kwam zelfs een complete Wasp-Wasp combinatie, met een 1000 cc V-Wasp motorblok, ontworpen door Rhind-Tutt, doch daarmee werden nooit grote successen geboekt. Toen halverwege de jaren ’80 de zijspancross-sport overstapte op opgedreven 500 cc tweetakt ééncilinder motoren, werden de té zware Wasp-frames niet meer aangewend. Mr. Rhind Tutt schakelde weliswaar over naar lichtere zijspancross-frames voor de tweetakt motoren, doch wegens de nieuw ontstane concurrentie van o.a. VMC, BSU, EML , AYR en later WSP doofde het WASP-vuur in het Engelse Salisbury stilaan uit. Desalniettemin blijven de Wasp-frames, vooral voor de beoefenaars van oldtimer zijspancross wedstrijden, een gegeerd object , en wie met een glimmende verchroomde Wasp op een wedstrijd verschijnt, mag de rest van de dag rekenen op flink wat beklijks.
In België was de familie Apers jarenlang verdeler van de Britse Wasp-frames, waarmee zoon Willy Apers verschillende successen boekte bij de Belgische liefhebbersfederaties. Ook Diksmuideliling Roger Vanhoutte (zie foto) verdeelde Wasp frames en onderdelen op de MCLB – toen nog MCB – wedstrijden en wist op een Norton-Wasp machine enkele keren kampioen zijspancross te worden bij de MCB-federatie.
Mr. Robbie – Charles – Rhind Tutt , de geestelijke vader van Wasp, werd 78 jaar.
(foto’s FB)
Terug naar overzicht