KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
GRAND PRIX LOMMEL (B) . ALS HET STOF IS GAAN LIGGEN.
Er werd met argusogen uitgekeken naar de Denicol Belgian Grand Prix sidecars. De verhuis van Genk naar Lommel was niet vanzelfsprekend. Het zware Lommelse zand schrikte op voorhand velen af. Geen nevenklasse oldtimers, wegens te zwaar. Er zouden diepe sporen komen waar de zijspannen zich zouden in vast rijden, met vele opstoppingen tot gevolg. Het zouden enkel maar de Nederlandse teams zijn die het circuit in Lommel aan konden. En of het publiek de weg naar Lommel zou vinden, was ook nog maar de vraag. MC Maasland, de jarenlange organisator van de Belgische WK-ronde voor zijspannen, was er dan ook niet helemaal gerust in . Op zondagavond keerde echter gelukkig iedereen met een glimlach huiswaarts. MC Maasland had de zoveelste grote hindernis in haar bestaan, met gemak overwonnen en bewees i.s.m. de mensen van FMB-BMB dat Lommel en sidecars – mits de nodige zorgen voor het circuit – wél degelijk kunnen samengaan. Proficiat MC Maasland !
De gevreesde diepe sporen en opstoppingen bleven het ganse weekend uit. Er werd overvloedig gevlakt,en het circuit bleef daardoor constant in prima conditie. Het bleef uiteraard een zware dobber voor mens en machine, maar niet onmogelijk. Ook op het grotere benzineverbruik waren de meeste teams voorzien. Een extra benzinetank zorgde er in de meeste gevallen voor dat niemand op het eind van de wedstrijd zonder kwam te zitten. En ook het publiek had de weg naar de Heeserbergen in Lommel weten te vinden. Het was er echt gezellig druk en de verschillende groepjes oranje Bax-Musset T-shirts vielen onmiddellijk op tussen de vele toeschouwersrijen.
Er was eveneens vanuit de liefhebbersrangen opvallend veel belangstelling voor deze race, hetzij als deelnemer in de nevenreeks, hetzij als toeschouwer. Geen wonder natuurlijk als je weet dat onze huidige jonge WK-rijders Vanluchene-Dierckens-Sanders-Boussy en Janssens en Goeyvaerts allen MCLB – of VLM-bloed in hun aderen hebben stromen.
En de overheersing van de Nederlanders ? Tja, het podium kleurde inderdaad volledig oranje. Maar met Marvin Vanluchene op vier, Arne Dierckens op vijf en Andreas Clohse op negen misten we slechts op een haar na het dagpodium, en hadden we toch maar mooi drie Belgische teams binnen de top tien ! Ook Janssens, Sanders en Santermans sprokkelden, ondanks pech, de nodige WK-punten bijeen. Glenn Cools pakte zijn allereerste WK-punt van het seizoen mee , en de piepjonge Dylan Boussy kon zich bij zijn allereerste WK-deelname kwalificeren.
Marvin Vanluchene is daarbovenop in de huidige WK-ranking de top vijf binnen gedoken , en zowel Dierckens, Sanders als Clohse kloppen op de poort van de mondiale top tien.
VRT Sporza was van de partij, en bracht op zondagavond een knappe reportage in Sportweekend over de Grand Prix in Lommel. Zijspancross in prime time op televisie in België. Een unicum ! Daarnaast bracht ook TV Limburg op zondagavond reeds een prachtig verslag. En de jongens van WSC zorgden in Lommel, vroeger dan verwacht, voor een huzarenstukje door via www.fimsidecarcross.com de Grand Prix via livestreaming rechtstreeks op het internet te brengen.
Niets dan positief nieuws dus in Lommel, waar bewezen werd dat er in het post Hendrickx-Adriaenssen tijdperk, weer volop hoop is voor het Belgische zijspancrosswereldje. Zowel voor wat betreft de organisatie van een Belgische Grand Prix, als voor de sportieve prestaties van onze jongens op het allerhoogste motorsportniveau.
Als we nu straks op de opstapdag en de BK-finale in Hasselt (22-23 juli) nog es een keertje alle Belgische zijspancrossneuzen in dezelfde richting kunnen krijgen , dan hebben we met z’n allen toch maar weer es mooi laten zien dat het Belgische zijspancrosslandschap nog steeds springlevend is. Ook na het superjaar 2016 ! En dàn kan de Belgian sidecarcross summer of ’17 op zondagavond in Hasselt als volledig geslaagd beschouwd worden. Laat ons bidden ! Amen.
Terug naar overzicht