KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
UPDATE GRAND PRIX STRASSBESSENBACH (D) : KWALIFICATIES
Twee groepen van elk 23 rijders, waarvan groep A om 15 uur de heuvel op stoof voor hun eerste kwalificatieheat. Daarbij – met Adriaenssen, Van Daele, Clohse en Van der Veken, vier Belgen .
Voor Jason Van Daele, die sedert begin mei niet meer op de motor had gezeten, was het aanvankelijk wat wennen met invaller Kurpnieks aan boord, maar algauw bleek dat de magische ‘klik’ er snel kwam, tussen beide heren.
De broers Bax startten op kop voor Adriaenssen, Van Daele (!) , Willemsen, Brown en Weiss. Een iets te gretige Daniel Willemsen sprong in de derde ronde in de bak bij Jason Van Daele , die zich in een alles of niets reactie in extremis nog kon uit de voeten maken alvorens Willemsen en Beunk kopje over gingen. Daarachter raakten ook Clohse-Verhagen betrokken in de ravage.
Ondertussen bleven vooraan Etienne en Robbie Bax de wet dicteren, terwijl Adriaenssen-Daiders de koplopers van kortbij bleven op de heupen werken. In de allerlaatste ronde vond de Brit Stuart Brown nog het gaatje om Adriaenssen binnendoor te passeren, doch de Belgische WK-leider was uitgekookt genoeg om het Engelse koppel in de voorlaatste bocht even netjes terug op hun plaats te wijzen.
Van Daele-Kurpnieks konden constant rijdend netjes hun vierde plek vrijwaren, hoewel de Oostenrijkers Weiss-Schneider op vijf, in de slotronde nog akelig dichtbij kwamen. Clohse-Verhagen knokten zich op karakter terug naar plek elf. Voor Justin Keuben, Christophe van der Veken, de broers Visscher (gecrasht in de start) , en D. Willemsen (halfkoers een tweede keer gecrasht) wachtte de Last Chance.
In groep B was de kopstart voor Hendrickx-van den Bogaart, voor de nog mankende Valentin Giraud en de Cermak broers. Na één ronde werd de race echter reeds stil gelegd, nadat de Italiaan Compalati was gecrasht, onzichtbaar voor de achtervolgers achter een heuvel roerloos bleef liggen, en daarna in allerijl per helicopter diende te worden afgevoerd.
In de rebound kregen we direct dezelfde posities voorin. Dat de nog steeds geblesseerde Giraud per sé deze race wou winnen en er ietwat psychologisch voordeel wou uithalen werd alras duidelijk. Hendrickx-van den Bogaart lieten in de vierde ronde begaan, en maakten zich er op de tweede plek, verder niet meer druk over.
Cermak volgde op ruime afstand op drie, en daarna liep Nick Jarvis als vierde binnen. Dierckens-Boxtaele lieten eens te meer een staaltje van hun kunnen zien, en dienden onderweg enkel de Zwitserse routinier Burgler te laten passeren, om finaal als zesde te finishen. De heroptredende Van Werven-van der Putten en Keuben-Humphrey knokten zich helemaal vanin de achterhoede terug naar plaatsen negen en tien. Hermans-van Gaalen, slachtoffers van de herstart, moesten zich tevreden stellen met plaats twaalf. Stalman en Goeyvaerts haalden het einde niet.
LAST CHANCE
Consternatie bij de start van de Last Chance toen D. Willemsen (co-piloot Peter Beunk had zich danig bezeerd tijdens de kwalificatie-crash, en was ondertussen afgevoerd naar het ziekenhuis om enkele hechtingen te laten aanbrengen) niet meer kwam opdagen.
Dat maakte niet de rekening van de Rus Rodionov, de Tsjech Vejchoda en de broers Visscher, die zich na een kwartier resoluut de drie eerste plaatsen hadden toe geëigend., maar in de slotfase nog werden verrast door de onberekenbare Fransman Yohan Hydulphe en thuisrijders Tobias Blank en Adrian Peter. Jan Visscher moest daardoor terug aan de bak , hees zich naar plaats één en nam daarmee alle twijfels weg. Justin Keuben-Dion Rietman volgden het goeie voorbeeld van de Visscher-broers en rukten op naar vijf. De Tsjech Vejchoda en de Zwitser Heinzer namen finaal de twee reserveplaatsen in. Voor Stalman-Meulebroeck, Goeyvaerts-Beernaert en van der Veken-Smeuninx was er geen plaats op zondag.
Terug naar overzicht