KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Hoe hard kan het noodlot zijn ! Komende zaterdag had René Boon ,op de Grand Prix in Heerde nota bene, zijn zesenvijftigste verjaardag moeten kunnen vieren. Een ongelukkige fatale crash tijdens de Sidecars Veterans race afgelopen zondag in het Tsjechische Kramolin besliste er anders over.
René Boon behaalde zijn grootste successen aan de zijde van noorderbuur Marcel Willemsen, met wie in 2004 dertiende werd in het wereldkampioenschap en twee jaar eerder al es zestiende. Na zijn actieve carrière was de immer behulpzame en vriendelijke R. Boon nog een lange periode chauffeur en mekanieker in het Team van Daniel Willemsen,waarmee nog diverse wereldtitels werden behaald.
René Boon wordt komende dinsdag 16 mei om 13 uur begraven, in de aula Stuifduin, Norbert Neeckxlaan, 3920 in Lommel.
Als laatste eerbetuiging aan René Boon wordt opgeroepen tot al wie kan, om een erehaag met zijspancrossmotoren te vormen , en op te stellen vanaf 11:30 uur op de parkeerplaats aan de begraafplaats aan de Norbert Neeckxlaan in Lommel. Deze oproep werd verspreid via facebook,en klinkt als volgt :
“Dinsdag 16-05-23 willen we graag een grote erehaag van zijspannen vormen ter ere van René zijn laatste rit. Hierbij willen we iedereen die René en de familie een warm hart toe draagt. vragen om 16-05-23 om 11:30 uur te verzamelen op de parkeerplaats van de begraafplaats in Lommel,aan de Norbert Neeckxlaan 156 3920 Lommel België. Zodat we van daaruit een mooie haag kunnen vormen in de Norbert Neeckxlaan, ter ere van René Boon. Waarna iedereen uitgenodigd is voor de dienst. “
Via de gele knop ‘Extra’ komt u bij de link terecht alwaar u zich kunt aanmelden.
Bij de gele knop ‘Lees Meer’vindt u de rouwkaart
(foto FB)
Wegens het tragische ongeval vorige zondagmiddag tijdens de veteranen sidecars klasse in Kramolin, werden de beide races om het WK zijspancross later op de dag geannuleerd, en aldus werd er niet gestreden om de WK-punten door de ‘grote’ jongens , in Tsjechië. De WK-tussenstand blijft zodoende onveranderd. De voorbeschouwing echter niet. Het circuit in Heerde is een zandbak pur sang, en dat heeft flink wat gevolgen voor de huidige WK-leiders Marvin Vanluchene en Nicolas Musset, die er nu – naast Bax-Cermak en Hermans-vd Bogaart, ook nog enkele andere Nederlandse WK-equipes zoals Keuben-Rietman en Van Werven-de Veene bij krijgen als rechtstreekse podiumkandidaten. Niet dat we Vanluchenes zandcapaciteiten onderschatten, maar het wordt in Heerde toch zo’n beetje een strijd van één tegen allen. Een zwaar zandcircuit zorgt overigens ook elke keer weer voor de nodige verrassingen ! Opstoppingen, gekapseisde rijders, gedubbelde rijders die niet snel genoeg uit het spoor geraken, oververhitte en sputterende motoren , slecht werkende veringen , het zijn allemaal stuk voor stuk éxtra dimensies in een zandwedstrijd voor sidecars, zodat je dus eigenlijk ook een flinke dosis geluk kunt gebruiken om op het eind van de dag aan twee goeie resultaten te geraken.
De organiserende club MSV NOV Heerde, heeft er de afgelopen weken werkelijk alles aan gedaan om het circuit aantrekkelijker, breder, vloeiender en spectaculairder te maken (zie foto’s) , en er werd zelfs vorige week al een testride georganiseerd, waar o.a. onze Belgische kampioen Jason Van Daele van de partij was.
Na een zware valpartij in de start van de eerste manche van de oldtimers sidecars, waarbij het Nederlands-Belgische koppel H. Bijlmakers-R. Boon hard ten val kwam, werd de race meteen stil gelegd. De hulpdiensten waren bijzonder snel ter plaatse , maar ondanks de snelle en efficiënte interventie mocht er voor co-piloot René Boon helaas geen hulp meer baten. Rijder Hans Bijlmakers werd overgebracht naar het ziekenhuis waar een schouderblessure en enkele gebroken ribben werden vast gesteld. De wedstrijdleiding besliste na het ongeval om de rest van het programma te annuleren zodat de twee manches om de Grand Prix in Kramolin aldus niet werden verreden.
René Boon werd , op een week na, net geen zesenvijftig jaar. René startte aanvankelijk zijn carrière als co-piloot bij zijn broer Rudy Boon in de Belgische liefhebbersfederaties. Van 2001 tot 2004 was René Boon co-piloot in het WK aan de zijde van Marcel Willemsen,met als sterkste prestaties een dertiende plek in het WK van 2004,en een zestiende plaats op de WK-ranking van 2002. Na zijn actieve carrière werd René Boon mekanieker-chauffeur in het team van Daniel Willemsen,bij wie hij verschillende wereldtitels wist te behalen. De jongste jaren reed René af en toe nog mee in vrijetijds – of veteranenwedstrijden met zijn broer, en sprong af en toe nog es in als invaller co-piloot, zoals in het nevenprogramma van de Grand Prix in Kramolin in Tsjechië vandaag. Het noodlot besliste er over dat het voor de immer vriendelijke en opgewekte René Boon helaas zijn laatste rit zou worden. Een zware domper voor de ganse nationale en internationale zijspancrossfamilie waarin René Boon overal een graag geziene gast was.
(foto's warm up GP sidecars Kramolin)
Het gebeurt niet zo vaak dat de toppers mekaar treffen tijdens de kwalificaties van een Grand Prix, maar door een speling van het lot (Vanluchene leider, Hermans derde en Bax vijfde in de voorlopige tussenstand) kregen we in Kramolin al meteen een idee van de onderlinge waardeverhoudingen. Met vierendertig aanwezige teams werd er gekwalifeerd in twee groepen. In groep A troffen kopstarters Hermans-van den Bogaart meteen Vanluchene-Musset en Bax-Cermak – hoe kan het anders – als naaste achtervolgers. Die tweekonden een viertal ronden de schijn ophouden,maar daarna werd het al snel duidelijk dat Koen Hermans een maatje te groot was voor de concurrntie. Vanluchene kon op plek twee wél afstand nemen van derde man Bax, die echter in de slotronden in de gietende regen ,nog akelig dichtbij kwam bij tweede man Marvin Vanluchene. De broers Lielbardis zaten van meetaf aan op plek vier met de Zwitsers Heinzer-Betschart in het wiel,die iets over halfkoers derol moesten lossen. Om plek zes woedde een hevige strijd, die finaal beslist werd in het voordeel van de Franse broers Prunier,op de hielen gevolgd door Van Werven-de Veene,die zich finaal nog flink moesten reppen om de aandringende Hurkmans-Bax en de fel naderbij geslopen Van de Lagemaat-Van Hal af te blokken.
De mondiale zijspancrossers lijken er de jongste tijd vooral de nieuwe trend uit het wielrennen op na te houden : De grote namen ontwijken elkaar, en treffen mekaar enkel en alleen als het er écht toe doet. VD Poel wint Paris-Roubaix, maar dan zijn Evenepoel en Pogacar er niet bij. Pogacar wint de Ronde van Vlaanderen, waar . . . Evenepoel niet aan deelneemt. En Evenepoel wint L-B-L , maar dan zonder . . . Van der Poel en Van Aert, en eigenlijk ook zonder Pogacar. De eerste keer dat deze heren écht met mekaar in de clinch gaan, zal pas begin augustus zijn, op het wereldkampioenschap in Glasgow.
Op het wereldkampioenschap zijspancross is het – gelukkig - zo lang niet wachten. Dàt vindt komend weekend al plaats, in het mooie Tsjechische Kramolin. En ook hier wisten de grote tenoren mekaar netjes te ontwijken de afgelopen weken. WK-leiders Vanluchene-Musset wonnen in het Franse Thouars de drie heats om het Franse kampioenschap, maar trokken niet naar het Nederlandse Halle en ook niet naar de 1 mei klassieker in het Duitse Kamp Lintfort. In Halle waren Hermans-vd Bogaart de lonely winners of the day en lieten de race in Kamp Lintfort een dag later schieten. Dààr kwam de 1 mei-klassieker dan op naam van Bax & Cermak. En daarmee wonnen de drie topfavorieten de afgelopen weken élk hun eigen wedstrijd, en trekken bijgevolg vol vertrouwen richting het Tsjechische Bohemen.
De Grand Prix van Portugal was er eentje met twee gezichten voor onze landgenoten. Marvin Vanluchene won opnieuw beide heats. Zowel Jason Van Daele als Davy Sanders als Robbe de Veene plaatsten zich terug in de top tien. Dat zou ook het geval geweest zijn voor Jarno Steegmans,als ze de eerste manche niet waren uitgevallen. Voor co-piloot Niki Debruyne werd het echter een Grand Prix om snel te vergeten, alhoewel dat ‘snel’ waarschijnlijk nog niet voor meteen zal zijn.
Bij een onschuldige val in de tweede ronde van de eerste manche liep Debruyne – momenteel invaller co-piloot bij de Fransman Artis Devoldere – een zware rugblessure op.
Net als voor de pauze schoten Vanluchene-Musset opnieuw als een raket vanachter het starthek weg, om in de korte eerste linkse bocht collega’s Hermans-vd Bogaart naast zich te ontmoeten. Er was geen tijd voor een goeiedag want Vanluchene had haast. Zoveel haast dat Koen Hermans al vanaf de derde ronde de rol moest lossen en de ontketende Belg en zijn Franse bijrijder moest laten gaan. Vanluchene reed een kleine tien seconden weg en daarmee was de kous af. Ook Hermans en van den Bogaart werden op plek twee nooit bedreigd. De achtervolgers werden aangevoerd door Keuben-Rietman die zich na een goeie tien minuten wisten los te werken, en daarna overtuigend naar plaats drie reden.
Om plaats vier werd hard gestreden. Van Daele-Beleckas – alweer ! – vochten op leven en dood om hun positie te behouden, maar werden constant opgejaagd door Bax-Cermak, de Lielbardis-tweeling, Prümmer-Steegmans, Wilkinson-Millard, en Sanders-Rostingt die na een kwartier kwamen aansluiten.
In Portugal werd terug het normale tijdschema gehanteerd en om kwart over één viel het starthek een eerste keer. Net als vorige week in Spanje straalde de zon opnieuw in al haar glorie aan de felblauwe hemel. Er was flink wat volk afgezakt naar de Crossodromo José Henrique Carvalho en die zagen Vanluchene-Musset opnieuw meteen langs de binnenzijde naar de koppositie glippen voor Bax-Cermak, Van Daele-Beleckas, Heinzer-Betschart en Hermans –vdBogaart. Sanders-Rostingt bleven steken achter het starthek net als Wisselink-Vincent die er vlak achter stonden. Lielbardis kwam ten val in de eerste bocht en daardoor werden ook Keuben-Rietman veroordeeld tot een helse achtervolging. De goed gestarte Prümmer-Steegmans moesten al na één ronde afkloppen met een sputterende motor, en reden nog enkele ronden verder, met de moed der wanhoop weliswaar. Ook Gordejev-van de Wiel vielen al na een paar ronden weg, met vermoedelijk een gebroken pols voor de Estse rijder.
Vooraan deelde Marvin Vanluchene ondertussen de lakens uit en zag eerste achtervolger Etienne Bax, de Belg steeds kleiner worden in de verte. Jason Van Daele kreeg op plek drie, na drie ronden Koen Hermans op zijn nek die zich een kwartier lang de tanden stuk beet op de stelling van de Belgische kampioen.
Iljen Kops was na Spanje huiswaarts gereisd (voetblessure co-piloot L. de Laat) , zodat in Portugal nog eenendertig teams het inschrijvingsblad tekenden. Kwalificatiegroep A werd bij de start vergezeld door een onverwachte plensbui,maar in de slotminuten scheen de zon al terug. Vanluchene-Musset namen binnendoor de kopstart, en reden onmiddellijk weg van de rest. Punt aan de lijn. De Engelsen Foden-Humphrey schoven mee naar twee, voor de alweer goed gestarte Wijers-vd Putten. Daarachter volgden Prümmer-Steegmans en de Lielbardissen. Bax-Cermak (zesde) , Van Werven-de Veene (achtste) en Hermans-vd Bogaart (elfde) keken aan tegen een inhaalrace die op het kwartier een beslissende wending kreeg, toen tweede man Dan Foden, zowel Etienne Bax als Daniels Lielbardis en Tim Prümmer op zijn dak kreeg. Foden ging even op zijn zijkant, en Bax-Cermak schoven door naar twee maar kregen het in de twee slotronden nog warm toen Hermans-vd Bogaart als derde nog kwamen piepen aan het achterwiel van Bax & Cermak. Prümmer-Steegmans zijn een mooie aanwinst voor het zijspancrosspeloton en lieten alweer een knappe vierde plek optekenen voor de Letse Lielbardissen.
Het lag aanvankelijk niet in de bedoeling van promotor WSC om de WK-wedstrijden zijspancross in 2023 nog langer live uit te zenden, maar voor de tweede ronde, komende zondag in het Portugese Alqueidao wordt een uitzondering gemaakt. Let wel : De zaterdagse kwalificaties worden niét live uitgezonden, enkel de twee heats op zondagmiddag . En die worden,in ‘Belgische’ tijd, verreden om 14:15 uur en om 17:00 uur (omwille van het uur tijdsverschil met Portugal) .
Als de belangstelling voor deze uitzendingen bevredigende cijfers oplevert houdt WSC een slag om de arm, en komen er dit seizoen mogelijk nog meer live-uitzendingen.
Inloggen voor de live uitzendingen zondag plus alle info via de website www.fimsidecarcross.com, of via onze welbekende gele knop ‘Extra’. Voor twaalf euro zit u zondag in beide manches lekker thuis, op de eerste rij om de races live mee te volgen.