KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Je hebt ze in elk land wel, de dappere sidecarcross ladies die in het mannenbastion dat de zijspancrosswereld toch wel is, hun mannetje proberen te staan. Op dàt vlak spant België, qua zijspancross-emancipatie ongetwijfeld de kroon. Bij MCLB heb je heden ten dage het dameskoppel Colleen van Troys en Jitske de Soete , die geregeld in de B-categorie het dagpodium weten te halen. Vorig jaar al hadden we ene Kelly Debruyne die tussen al haar mannelijke collega’s toch maar mooi de MCLB-kampioenentitel wist te veroveren in de B-categorie. Op 24 aug. 2014 kroonde onze Sabrina van Calster zich tot allereerste vrouwelijke zijspancrosspiloot ooit , die er in slaagde WK-punten te scoren,Dat geschiedde tijdens de Zwitserse Grand Prix in Roggenburg met Larris Hendrickx als co-piloot. . Ondertussen slaagde Kelly Debruyne er dit jaar al in deze prestatie scherper te stellen, en zij telt momenteel reeds zes WK-punten achter haar naam. Komend weekend, tijdens de Grand Prix van Strassbessenbach treden La debruyne en La Van Calster voor ’t eerst allebei samen in het strijdperk, op het allerhoogste zijspancrossniveau.
Sedert de handblessure van Lari Kunnas op de ONK-race in Valkenswaard, kampt onze Belgische zijspantopper Davy Sanders met een bakkenistenprobleem. Afgelopen zondag viel Kenny van Gaalen in bij de gedreven Sanders. Op zaterdag wonnen zij hun kwalificatieheat. Voor Davy Sanders, de tweede keer in zijn carrière . Op zondag liep het wat stroever. Bij de start al bleef Kenny haperen met zijn shirt in het voorwiel van de Zwitser Marco Heinzer, waarbij Kenny’s shirt helemaal losgerukt werd en tussen de voorrem van de Zwitser verdween, voor wie de race prompt over was. Er zat niks anders op dan na één ronde de pits in te rijden waar Kenny inderhaast een jas aan trok en de inmiddels los gekomen stuurdemper opnieuw werd gemonteerd. Dat leverde helaas geen punten meer op. Na het dramatische ongeval bij de start van reeks twee, kwamen Sanders en van Gaalen in de herstart beter weg dan in reeks één.
Het was geen goed nieuws wat we vandaag via de ‘social media’ vernamen over de crash van Valentin Giraud gisteren bij de start van de tweede manche in Markelo . Het volledige bericht is te lezen via de gele knop ‘Extra’. Ondanks zware ongevallen – gelukkig – eerder zeldzaam zijn in de zijspancross, heeft het noodlot voor de Franse sidecaristen de jongste tijd ongenadig hard toegeslagen. Twee jaar geleden verloren we al de jonge zeer beloftevolle broers Barat uit het zijspancross peloton . Ook nu is met Valentin Giraud een Frans rijder het slachtoffer. De Franse zijspancross-top is onthoofd , een drama voor de sport bij onze zuiderburen, maar in de eerste plaats voor Valentin Giraud zelf, en voor zijn naaste familie. Vanwege www.sidecarcross.be wensen we Valentin Giraud gigantisch veel moed en doorzetting bij zijn revalidatie en blijven we voor hem hopen op een zo goed als mogelijk herstel !
Iets over 16 uur verdwenen ’s werelds snelste sidecaristen voor een tweede keer het Markelose bos in. Op het startveld was echter een zware crash gebeurd met als voornaamste slachtoffer Valentin Giraud, die roerloos bleef liggen. De race werd in de tweede ronde stil gelegd om de zwaar gewonde Giraud in de best mogelijke omstandigheden te kunnen evacueren. Omstreeks halfvier volgde de herstart,met Hermans-Musset als snelstarters van dienst voor Brown-Chamberlain, Bax-Stupelis, Vanluchene-vd Bogaart en Sanders-van Gaalen. Na één ronde al hadden Hermans en Musset vijf seconden voorsprong bijeen geharkt in het Markelose bos, maar bij het ingaan van de derde hadden zij de terug gekeerde Bax-Stupelis reeds aan hun achterwiel hangen. De WK-leiders maakten er kotte metten mee, namen de kop over en lieten zich daarna niet meer bedreigen.
Het was na een ochtendlijke bui, opnieuw lekker warm op en rond de Herikerberg, toen om 13:15 uur het starthek een eerste keer viel , voor de 450ste Grand Prix uit de geschiedenis van het FIM WK zijspancross, dat ontstond in het jaar 1980. Weer schoten A. Dierckens en R. Bax als snelsten uit de startblokken, met vlak achter hen de zware kanonnen als een Hermans-Musset en Bax-Stupelis. Vanluchene-vd Bogaart gingen als zevende het bos in. Giraud-Haller, gevallen in de start, als laatsten. Ook voor onze beste zaterdagse Belg Davy Sanders, liep het meteen mis. Sanders , goed gestart, kwam in aanvaring met de Zwitser Marco Heinzer, waarbij co-piloot Kenny Van Gaalens shirt aan flarden gereden werd, en ie in zijn blote bast verder moest. Ook de stuurdemper sneuvelde daarbij. Bij de eerste doortocht reed Sanders dan ook meteen de pits binnen, en aangezien er geen reserveshirt voor handen was, trok van Gaalen dan maar een jas aan om de tocht verder te zetten, terwijl de stuurdemper vervangen werd. Met de moed der wanhoop werd nog herstart maar halfkoers zagen beiden het nutteloze van hun pogingen in en gaven er de brui aan.
Slechts 31 teams passeerden de technische keuring in Markelo, wat betekende dat er werd gekwalificeerd in twee groepen, en de Last Chance in feite enkel diende om de reserve rijder aan te duiden. D. Sanders had K. van Gaalen bij als invaller, en K. Stupelis (bij Etienne Bax) en D. Rietman (bij J. Keuben) konden terug hun plaats innmen ‘in het bakje’ . Veldman-Janssens en Wilkinson-Humphrey waren er na een lange afwezigheid wegens blessures , voor ’t eerst terug bij, en Daniël Willemsen had, sedert het ontslag van Luc Rostingt, geen passende vervanger gevonden om deel te nemen in Markelo. Van Belgische zijde verschenen Dylan Boussy (Steve de Schacht) en GlennVan der Schraelen (Nick Vanhamel) voor ’t eerst met een nieuwe bijrijder aan de start.
In groep A nam de Fransman Valentin Giraud de kopstart – durft ie wel es vaker doen in het voor hem onwennige zand – maar meer dan wat blufpoker was het ook dit keer niet . Hermans-Musset namen gezwind over en stonden daarna de koppositie niet meer af.
Ter gelegenheid van het WK sidecars motorcross te Gooik op 31/08 & 01/09 biedt AMC Dworp ook startgelegenheid aan de nevenklasse nationalen zijspannen.
Nationalen zijspannen en/of zijspannen van een andere federatie kunnen mits vooraf in te schrijven deelnemen in de support race sidecars voorzien op het programma van 31/08 & 01/09 met hun vergunning/ afvaardiging/dagvergunning..
Inschrijvingen via de BMB website (www.fmb-bmb)
Voor deze wedstrijd dienen alle piloten zich vooraf in te schrijven via de BMB website (www.fmb-bmb.be) en het inschrijvingsgeld te betalen op rekening van AMC Dworp. reknr: BE81 2930 4547 0524
Komend weekend vatten de snelste zijspanrijders ter wereld hun tweede seizoenshelft aan. De Herikerberg in Markelo is het decor voor deze wedstrijd waar de rijders mekaar – na vier weken onderbreking – opnieuw bekampen. De top vijf van de huidige WK-ranking wordt gevormd door twee Nederlandse en drie Belgische zijspanrijders. Maar niet iedereen reist komend weekend zorgeloos af richting Markelo ! Bij WK-lijstaanvoerder Etienne Bax rijst de vraag of zijn co-piloot Kaspars Stupelis, die zich twee weken geleden blesseerde tijdens een ONK-wedstrijd, terug topfit zal zijn ? Regerende wereldkampioenen Vanluchene-vd Bogaart zijn nog niet volledig bekomen van hun doodsmak in Plomion begin juni. En Davy Sanders, momenteel vierde in de WK-tussenstand zag vorige zondag zijn co-piloot Lari Kunnas geblesseerd uitvallen, en doet in Markelo een beroep op Kenny van Gaalen als stand-in. Bij noorderburen Koen Hermans-Nico Musset en onze landgenoten Arne Dierckens-Robbie Bax loopt alles ondertussen op wieltjes. Zij zijn de enige twee die zorgeloos de GP van Markelo tegemoet kunnen zien en behoren dan ook tot de topfavorieten voor de zege komende zondag.
Het leek aanvankelijk een niemendalletje – steen op de pink – in het begin van de tweede manche van de ONK race in Valkenswaard zondag, voor co-piloot Lari Kunnas, maar het mondde uit in een zes weken durende inactiviteit voor de taaie Finse co-piloot van Davy Sanders.
Davy Sanders : “Ik voelde al in de tweede ronde dat het precies wat stroever, wat trager ging, bij Lari, die me toeriep dat hij geraakt was door een steen, maar er verder niks “aan de hand” was. Een ronde later echter vroeg hij me om te stoppen, en toen we terug in het rennerspark kwamen zagen we dat het bot van zijn pink door zijn bebloede handschoen stak. Dat was wel even slikken. We zijn toen rechtstreeks naar het ziekenhuis in Herentals gereden. Lari wou ’s maandags terug naar Finland vliegen om zich daar te laten behandelen, maar in Herentals vonden ze het – met het oog op mogelijke kans op ontstekingen, door zand in de wonde – raadzamer om onmiddellijk te opereren. Er wordt een revalidatieperiode van een zestal weken voorop gesteld.”
Sidecarcross.be : Je staat vierde in de WK-tussenstand, en dan sta je vijf dagen voor de Grand Prix van Markelo, plots zonder co-piloot ?
Om 16 uur werden de rijders een tweede en – als we de geruchten mogen geloven – allerlaatste keer het circuit in Kivioli opgestuurd voor hun tweede en beslissende manche van de dag. Brown-Chamberlain leken als eersten aan het karwei te gaan beginnen, maar daar staken onze landgenoten onmiddellijk een stokje voor. Met Dierckens-Bax op één, Sanders-Kunnas op twee en Vanluchene-vd Bogaart op drie leidden de Belgen de dans over het wasbord, de heuvel op , het naaldbos in. Hermans-Musset, Varik-Daiders, Van Werven-Beunk en Brown-Chamberlain deden alles wat in hun macht lag om hun wagonnetje aan te pikken, aan de Belgische driedelige locomotief. Santermans-Beleckas kwamen een eerste keer als achtste door, Bax-Stupelis als tiende en Giraud-Haller als vijftiende. Na enkele studieronden, was het duidelijk dat Koen Hermans het op zijn heupen begon krijgen met die drie Belgen voor zich uit.