KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Met drie van de veertien Grand Prix achter de rug, is de hiërarchie, sinds de laatst verreden race in het Nederlandse Heerde, opnieuw hersteld in zijspancrossland. Etienne Bax en Koen Hermans zijn na hun mindere start in Zuid Europa begin april, terug op kruissnelheid gekomen, en nemen nu plaatsen twee en drie in de tussenstand in, na onze landgenoot Marvin Vanluchene, die nog steeds comfortabel leidt.
In het Franse Brou ,ongeveer halfweg tussen Chartres en Le Mans, strijkt het WK sidecarcross - na enkele jaren van mysterieuze onderbreking - komend weekend gelukkig terug neer in La Douce France, en krijgen de WK-leiders Vanluchene & Musset in elk geval een circuit voorgeschoteld, dat hen véél beter moet liggen dan de zware Hollandse zandbak van twee weken terug. Dat zowel de strijd om de dagzege,àls de strijd om de WK-titel 2023 zich tussen de drie reeds vernoemde equipes zal afspelen, lijkt een aan de zekerheid grenzende waarschijnlijkheid. Als één van de drie toppers echter een steek laat vallen, dan staan er verschillende andere teams klaar om hun plekje op het dagpodium op te eisen. En dan kijken we uiteraard eerst met Belgische ogen . Zowel Sanders-Rostingt, Van Daele-Beleckas, àls Van Werven-de Veene, àls Prümmer-Steegmans liggen op de loer en zijn podiumrijp.
Richtlijnen GP zijspannen Lommel 2023 voor de NIET GP teams
Zaterdag 24 juni NK
- Aanmelden via de normale KNMV weg - Licence2race.
- 35 € = recht op 4 inkombandjes .
- Rijder en bakkenist kunnen met 2 voertuigen op de paddock .
- 25 € paddock per voertuig met stroom en douches geldig van vrijdag tot zondagavond. Er zal NIET extra betaald moeten worden na het NK zaterdagavond . Ook de bandjes zijn heel het weekend geldig zonder meerkosten.
- Extra voertuigen gaan op de camping moeten staan .
- Camping = 45€ voor weekend inclusief stroom, wc’s
- Dus elk NIET GP team betaalt Paddock, geen uitzonderingen.
Support klasse zondag
- Aanmelden via Moto inside app of ter plaatse
- 35€ = 4 bandjes, af te halen aan de Wellcome Office en geldig heel het GP weekend
- Paddock max 2 voertuigen mogelijk. 25€ per voertuig en geldig van vrijdag tot zondag incl. stroom en douches.
De tweede manche werd verrassend op gang getrokken door D. Sanders – L. Rosingt, die twee ronden lang weerstonden aan de aanvallen van Keuben-Rietman. Daarna trokken Keuben-Rietman en Sanders-Rostingt er gezamenlijk vandoor en namen afstand van de naaste achtervolgers Koen Hermans, Daniel Willemsen, Tim Prümmer, Etienne Bax , Jason van Daele en Marvin Vanluchene. Van Werven en Wilkinson hadden ondertussen al in mekaar gehaakt, en waren verdwenen uit dit groepje. In de eerste bocht na de start haakte ook een Hollands gezelschap met S. Weijers, T. Leferink, K. Grondman, S. Wisselink, F. Mulders en de Fransman K. Prunier in mekaar, en konden pas met grote achterstand aan hun race beginnen.
Vooraan gingen K. Hermans en B. vd Bogaart zich na tien minuten es goed zetten, stootten in één, twee, drie door naar de koppositie ,waarna de vogels gaan vliegen waren. Daarachter hield de motor van tweede man Justin Keuben ermee op, en kwamen Sanders-Rostingt terug op plek twee te liggen, met nu Bax-Cermak achter zich aan. De wereldkampioen had een flinke kluif aan de herboren Belg, en het duurde tot in de twintigste minuut eer Bax-Cermak naar twee konden door schuiven.
Onder een stralende zon en voor een flink opgekomen publiek viel om kwart over één het starthek een eerste keer. Er dienden met de crosslaarzen geen ideale startsporen te worden gegraven achter het starthek dit keer. In Heerde wordt op beton gestart !
J. Keuben en D. Rietman kwamen het snelst door de chicane,gevolgd door Bax-Cermak-Prümmer-Steegmans,Van Werven-de Veene, Vanluchene-Musset en de broers Leferink. Gert van Werven ging geweldig te keer en wist na een paar ronden door te stoten naar plek twee, terwijl vooraan Justin Keuben op kousevoeten weg reed. Vanaf een tiende plaats waren ondertussen Koen Hermans en Ben vd Bogaart begonnen aan een ‘mission impossible’ in de steeds dieper en slechter wordende sporen,onder het motto ‘erop en erover’. Dat bracht Hermans ,die niet voor niets leider is in de tussenstand om het Nederlandse zandkampioenschap, als de bliksem naar plek twee, en tegen dat het eerste kwartier om was , lagen Hermans-vd Bogaart al aan de leiding. Bax-Cermak,ondertussen op plaats twee,sputterden nog heel even tegen, maareen nietoptimaal functionerende stuurdemper deed de regerende wereldkampioen eieren – plek twee dus – voorzijn geld kiezen. Keuben en Rietman bolden op veilige afstand dolgelukkig als derde over de meet.
Met slechts 33 aanwezige teams,diende er – naast de twee reserverijders – slechts één team ‘echt’ af te vallen, deze middag in Heerde, waar het –eindelijk – volop lente was. België had opnieuw een extra ijzer in het vuur : Naast de herstelde K. van Vaerenbergh-J. Mans, was nu ook Glenn van der Schraelen terug van de partij, bijgestaan door Yann Hereygers. In groep A trokken zeventien equipes op pad, waarvan de Zwitser Marco Heinzer de enige lonely left rider was,tussen zestien andere rechtsgezinden. Hermans-vd Bogaart,Bax-Cermak en Van Werven-de Veene zorgden meteen voor een Hollandse machtsgreep in de starten gaven M. Vanluchene-N. Musset het nakijken. Tot overmaat van ramp kwam Vanluchene in de tweede ronde al spectaculair ten val,en kon pas als laatste,op ruime achterstand, zijn weg vervolgen. Vooraan maakten Koen Hermans en Etienne Bax er een aangenaam kijkstuk van, door geregeld van positie te wisselen. Finaal was het toch Etienne Bax die, helemaal terug op het conventionele frame, dolgelukkig de zege pakte, van kortbij gevolgd door Koen Hermans. Van Werven-de Veene werden op respectabele afstand derde, en moesten zich in de slotfase nog flink reppen om de Letse jonge Lielbardis-tweeling af te houden. Ondertussen hadden Vanluchene, en Musset - met een open gescheurde cross-shirt – er een indrukwekkende remonte opzitten.
Hoe hard kan het noodlot zijn ! Komende zaterdag had René Boon ,op de Grand Prix in Heerde nota bene, zijn zesenvijftigste verjaardag moeten kunnen vieren. Een ongelukkige fatale crash tijdens de Sidecars Veterans race afgelopen zondag in het Tsjechische Kramolin besliste er anders over.
René Boon behaalde zijn grootste successen aan de zijde van noorderbuur Marcel Willemsen, met wie in 2004 dertiende werd in het wereldkampioenschap en twee jaar eerder al es zestiende. Na zijn actieve carrière was de immer behulpzame en vriendelijke R. Boon nog een lange periode chauffeur en mekanieker in het Team van Daniel Willemsen,waarmee nog diverse wereldtitels werden behaald.
René Boon wordt komende dinsdag 16 mei om 13 uur begraven, in de aula Stuifduin, Norbert Neeckxlaan, 3920 in Lommel.
Als laatste eerbetuiging aan René Boon wordt opgeroepen tot al wie kan, om een erehaag met zijspancrossmotoren te vormen , en op te stellen vanaf 11:30 uur op de parkeerplaats aan de begraafplaats aan de Norbert Neeckxlaan in Lommel. Deze oproep werd verspreid via facebook,en klinkt als volgt :
“Dinsdag 16-05-23 willen we graag een grote erehaag van zijspannen vormen ter ere van René zijn laatste rit. Hierbij willen we iedereen die René en de familie een warm hart toe draagt. vragen om 16-05-23 om 11:30 uur te verzamelen op de parkeerplaats van de begraafplaats in Lommel,aan de Norbert Neeckxlaan 156 3920 Lommel België. Zodat we van daaruit een mooie haag kunnen vormen in de Norbert Neeckxlaan, ter ere van René Boon. Waarna iedereen uitgenodigd is voor de dienst. “
Via de gele knop ‘Extra’ komt u bij de link terecht alwaar u zich kunt aanmelden.
Bij de gele knop ‘Lees Meer’vindt u de rouwkaart
(foto FB)
Wegens het tragische ongeval vorige zondagmiddag tijdens de veteranen sidecars klasse in Kramolin, werden de beide races om het WK zijspancross later op de dag geannuleerd, en aldus werd er niet gestreden om de WK-punten door de ‘grote’ jongens , in Tsjechië. De WK-tussenstand blijft zodoende onveranderd. De voorbeschouwing echter niet. Het circuit in Heerde is een zandbak pur sang, en dat heeft flink wat gevolgen voor de huidige WK-leiders Marvin Vanluchene en Nicolas Musset, die er nu – naast Bax-Cermak en Hermans-vd Bogaart, ook nog enkele andere Nederlandse WK-equipes zoals Keuben-Rietman en Van Werven-de Veene bij krijgen als rechtstreekse podiumkandidaten. Niet dat we Vanluchenes zandcapaciteiten onderschatten, maar het wordt in Heerde toch zo’n beetje een strijd van één tegen allen. Een zwaar zandcircuit zorgt overigens ook elke keer weer voor de nodige verrassingen ! Opstoppingen, gekapseisde rijders, gedubbelde rijders die niet snel genoeg uit het spoor geraken, oververhitte en sputterende motoren , slecht werkende veringen , het zijn allemaal stuk voor stuk éxtra dimensies in een zandwedstrijd voor sidecars, zodat je dus eigenlijk ook een flinke dosis geluk kunt gebruiken om op het eind van de dag aan twee goeie resultaten te geraken.
De organiserende club MSV NOV Heerde, heeft er de afgelopen weken werkelijk alles aan gedaan om het circuit aantrekkelijker, breder, vloeiender en spectaculairder te maken (zie foto’s) , en er werd zelfs vorige week al een testride georganiseerd, waar o.a. onze Belgische kampioen Jason Van Daele van de partij was.
Na een zware valpartij in de start van de eerste manche van de oldtimers sidecars, waarbij het Nederlands-Belgische koppel H. Bijlmakers-R. Boon hard ten val kwam, werd de race meteen stil gelegd. De hulpdiensten waren bijzonder snel ter plaatse , maar ondanks de snelle en efficiënte interventie mocht er voor co-piloot René Boon helaas geen hulp meer baten. Rijder Hans Bijlmakers werd overgebracht naar het ziekenhuis waar een schouderblessure en enkele gebroken ribben werden vast gesteld. De wedstrijdleiding besliste na het ongeval om de rest van het programma te annuleren zodat de twee manches om de Grand Prix in Kramolin aldus niet werden verreden.
René Boon werd , op een week na, net geen zesenvijftig jaar. René startte aanvankelijk zijn carrière als co-piloot bij zijn broer Rudy Boon in de Belgische liefhebbersfederaties. Van 2001 tot 2004 was René Boon co-piloot in het WK aan de zijde van Marcel Willemsen,met als sterkste prestaties een dertiende plek in het WK van 2004,en een zestiende plaats op de WK-ranking van 2002. Na zijn actieve carrière werd René Boon mekanieker-chauffeur in het team van Daniel Willemsen,bij wie hij verschillende wereldtitels wist te behalen. De jongste jaren reed René af en toe nog mee in vrijetijds – of veteranenwedstrijden met zijn broer, en sprong af en toe nog es in als invaller co-piloot, zoals in het nevenprogramma van de Grand Prix in Kramolin in Tsjechië vandaag. Het noodlot besliste er over dat het voor de immer vriendelijke en opgewekte René Boon helaas zijn laatste rit zou worden. Een zware domper voor de ganse nationale en internationale zijspancrossfamilie waarin René Boon overal een graag geziene gast was.
(foto's warm up GP sidecars Kramolin)
Het gebeurt niet zo vaak dat de toppers mekaar treffen tijdens de kwalificaties van een Grand Prix, maar door een speling van het lot (Vanluchene leider, Hermans derde en Bax vijfde in de voorlopige tussenstand) kregen we in Kramolin al meteen een idee van de onderlinge waardeverhoudingen. Met vierendertig aanwezige teams werd er gekwalifeerd in twee groepen. In groep A troffen kopstarters Hermans-van den Bogaart meteen Vanluchene-Musset en Bax-Cermak – hoe kan het anders – als naaste achtervolgers. Die tweekonden een viertal ronden de schijn ophouden,maar daarna werd het al snel duidelijk dat Koen Hermans een maatje te groot was voor de concurrntie. Vanluchene kon op plek twee wél afstand nemen van derde man Bax, die echter in de slotronden in de gietende regen ,nog akelig dichtbij kwam bij tweede man Marvin Vanluchene. De broers Lielbardis zaten van meetaf aan op plek vier met de Zwitsers Heinzer-Betschart in het wiel,die iets over halfkoers derol moesten lossen. Om plek zes woedde een hevige strijd, die finaal beslist werd in het voordeel van de Franse broers Prunier,op de hielen gevolgd door Van Werven-de Veene,die zich finaal nog flink moesten reppen om de aandringende Hurkmans-Bax en de fel naderbij geslopen Van de Lagemaat-Van Hal af te blokken.
De mondiale zijspancrossers lijken er de jongste tijd vooral de nieuwe trend uit het wielrennen op na te houden : De grote namen ontwijken elkaar, en treffen mekaar enkel en alleen als het er écht toe doet. VD Poel wint Paris-Roubaix, maar dan zijn Evenepoel en Pogacar er niet bij. Pogacar wint de Ronde van Vlaanderen, waar . . . Evenepoel niet aan deelneemt. En Evenepoel wint L-B-L , maar dan zonder . . . Van der Poel en Van Aert, en eigenlijk ook zonder Pogacar. De eerste keer dat deze heren écht met mekaar in de clinch gaan, zal pas begin augustus zijn, op het wereldkampioenschap in Glasgow.
Op het wereldkampioenschap zijspancross is het – gelukkig - zo lang niet wachten. Dàt vindt komend weekend al plaats, in het mooie Tsjechische Kramolin. En ook hier wisten de grote tenoren mekaar netjes te ontwijken de afgelopen weken. WK-leiders Vanluchene-Musset wonnen in het Franse Thouars de drie heats om het Franse kampioenschap, maar trokken niet naar het Nederlandse Halle en ook niet naar de 1 mei klassieker in het Duitse Kamp Lintfort. In Halle waren Hermans-vd Bogaart de lonely winners of the day en lieten de race in Kamp Lintfort een dag later schieten. Dààr kwam de 1 mei-klassieker dan op naam van Bax & Cermak. En daarmee wonnen de drie topfavorieten de afgelopen weken élk hun eigen wedstrijd, en trekken bijgevolg vol vertrouwen richting het Tsjechische Bohemen.