KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Een spectaculaire crash iets over de helft van heat twee, waarna de wedstrijd werd stil gelegd en rijder Gert van Werven vanaf het circuit diende geëvacueerd te worden. Het was adem inhouden ,vingers kruisen en hopen op het beste. Een dag later ziet de situatie er voor de met zijspancrossvirus besmette Nederlandse hardrijder er gelukkig een stuk beter uit,als eerst werd gevreesd.
Deze namiddag stuurde team Van Werven volgend bericht de wereld in :
Grand Prix Markelo slecht afgelopen!
Wat jammer, want onze jongens gingen als vuur door deze tweede heat! Maar na een enorme crash na ruim vijftien minuten rijden eindigde de race met een rode vlag - heel jammer..
Na een grote controle in het Deventer ziekenhuis is Gert zondagavond naar huis terug kunnen gaan. De dokter vond geen breuken in het schouderblad of sleutelbeen,en ook geen breuken of bloedingen in zijn nek of hoofd.
Door de crash wordt hij de komende dagen stijf en krijgt hij waarschijnlijk pijn, in combinatie met een hersenschudding.
En natuurlijk - we mogen het niet vergeten, we zijn blij dat co-piloot Ben ongedeerd is.
Chapter afgesloten en uitkijken naar de volgende race!
“Bedankt voor alle massale berichtjes! ” De grote Nederlandse reus, Gert!
Net als in heat één was de wedstrijd eigenlijk in de eerste bocht al gereden. Snelstarters Bax-Cermak kregen Keuben-Lebreton, Sanders-Rostingt, Varik-Kunnas en Wilkinson-Millard aan het achterwiel. Niet meteen de namen die je zou verwachten. De ‘echte’ concurrenten van E. Bax – voor zover die er in Markelo waren - zoals M. Vanluchene, J. Veldman en G. van Werven waren aan het spartelen in de eerste bocht, en konden pas als allerlaatsten ,op grote achterstand aan de wedstrijd beginnen. Bax & Cermak kwamen dan ook na één ronde al als allenheersers terug uit het bos tevoorschijn. Varik-Kunnas was door gestoten naar twee en wist zich in de volgende ronden los te werken van een pelotonnetje achtervolgers dat bikkelde om plek drie. Daarvan toonden Wilkinson-Millard zich de behendigsten in de diepe zandkuilen, voor Keuben-Lebreton en Sanders-Rostingt,die dit keer meer geluk kenden dan voor de pauze. Deze tussenstand gold meteen ook als eindresultaat,want na bijna twintig minuten werd de wedstrijd afgevlagd, doordat Van Werven-vd Bogaart bij het terugkeren op het startveld zwaar ten val waren gekomen.
Geen Iljen Kops en geen Sam Veldman meer aan de start van reeks één, beiden wegens een blessure van de co-piloot. Reservisten Stacey en Alex van der Veldt konden op die manier mee aanschuiven aan het starthek,en mee de wei in gaan voor een flink opgekomen publiek. E. Bax – O. Cermak namen de kopstart en verdubbelden op die manier al na een paar honderd meter hun prijzengeld, door de Van Werven Hole Shot Award in hun binnenzak te steken. Met Vanluchene-Bax, Varik-Kunnas, Veldman-Janssens en Van Werven-vd Bogaart er achter aan, kregen we meteen zowat alle favorieten voorin. Bax-Cermak reden in de eerste ronden mondjesmaat weg van naaste achtervolgers Vanluchene-Bax, tot halfkoers het gat eensklaps flink groter werd. Bij achtervolger Marvin Vanluchene had de achterrem het begeven en stond het gashendel los, waardoor er flink vaart moest geminderd worden en . . . de achtervolgers razendsnel dichterbij kwamen.
Drieëndertig aanwezige teams, twee kwalificatiewedstrijden, plus een Last Chance die moest beslissen over de laatste zes startplaatsen en de twee reserveplaatsen en . . . het verdict voor die ene ongeluksvogel die onverrrichterzake terug mocht inladen. Zo zag het zaterdagse programma er uit. Voor de ongeluksvogel diende er echter niet gewacht te worden tot de Last Chance. Diè was al vroeger gekend.
In groep A schoten Bax-Cermak als een raket uit de startblokken, en daarmee was het lot van de concurrenten meteen bezegeld. Veldman &Janssens verdrongen al gauw Wilkinson van de tweede plek, hielden daarna Etienne Bax nog een paar ronden in het vizier, maar algauw was de vogel uit Bergeijk definitief gaan vliegen en won probleemloos voor J. Veldman en B. Wilkinson. Varik & Kunnas eindigden eenzaam als vierde. De ‘jonge’ Brown – Jake dus – hield de Est Gert Gordejev af voor plaats zes. De ‘ouwe’ Brown – Stuart dus – meldde zich te laat in het gesloten park, werd de start geweigerd , en kon meteen een paar uurtjes wachten op de Last Chance. Wijers-vd Putten wonnen het duel om plaats zeven van Leferink-Beleckas.
In groep B namen Keuben-Lebreton de kopstart voor Vanluchene-Bax, die bij het verlaten van het startveld de leiding overnamen en meteen een gat sloegen op de achtervolgers.
De organiserende club van Markelo, MCC Ons Genoegen, bestaat dit jaar maar liefst negentig (!) jaar. Dat wordt gevierd met de organisatie van de openings Grand Prix om het wereldkampioenschap 2022 ,komend weekend. Tickets hiervoor kunnen in voorverkoop worden aangekocht aan een gereduceerde prijs via de website www.motorcrossmarkelo.nl , alwaar u bovenaan simpelweg het item ‘Tickets’ aanklikt. De organisatie van motorcrosswedstrijden in Markelo is keer op keer van bijzonder hoog niveau,en dat zal in dit jubileumjaar zeker en vast extra in de verf worden gezet. In het nevenprogramma rijden overigens de quads er hun eerste wedstrijd om het Europees kampioenschap 2022. Het GPS adres voor het publiek is : Potdijk 9, 7475 Markelo. De sidecars rijden er hun kwalificatiewedstrijden op zaterdag,om 15 uur,om 16 uur en om 17:40 uur (Last Chance) . Op zondag wordt er geraced om 13:15 en om 16:00 uur. Voor het tijdschema,klik op de gele knop ‘Extra’ . Wie niet naar Markelo kan, kan de – op professionele wijze in beeld gebrachte - wedstrijden (zowel quads àls sidecars) gezellig thuis volgen via www.fimsidecarcross.com ,waar je bovenaan de site, de knop ‘live’ aanklikt. Twee dagen top motorsport,zomaar bij u thuis voor uw neus gebracht,voor amper 13,95 €. En als je de voucher-code MARKELO2022 intikt, dan krijg je er 20 % korting bovenop !
In Markelo organiseren ze overigens niet enkel maar de zijspancross Grand Prix.
Het wereldkampioenschap motorcross met sidecars – het tweeënveertigste uit de geschiedenis – wordt komend weekend afgetrapt in het Nederlandse Markelo. Het WK 2022 telt slechts zes wedstrijden, het zal dus vooral zaak zijn geen enkele steek te laten vallen en zowel op materieel als op fysiek vlak overal tip top in orde te zijn. En vooral dat laatste speelt enkele toppers nog wat parten in aanloop naar de WK-start van komend weekend . Etienne Bax komt als titelverdediger naar Markelo,en heeft naast een nieuwe co-piloot – de Tsjech Ondrej Cermak – ook een nagelnieuw motorisch concept onder de kont zitten. Een viertakt Husqvarna , een merk dat op de erelijst der wereldkampioenen tot op heden nog niét terug te vinden is ! Bax , Cermak én hun Husky zijn in de vier afgelopen ONK-wedstrijden flink gegroeid , en lieten afgelopen weekend in Oldebroek, op de allerlaatste generale repetitie zien, dat zij helemaal klaar zijn om ontspannen naar Markelo te kunnen toe leven. Iets wat eveneens geldt voor het jonge Hollandse talent Julian Veldman,die in 2022 zijn lot heeft gekoppeld aan onze landgenoot Glenn Janssens. Veldman liep een goeie maand geleden weliswaar een pijnlijke beenblessure op, maar is op korte tijd dermate hersteld dat ie zeker in staat moet worden geacht om de regerend wereldkampioen het vuur aan de schenen te leggen. Dan resten er nog twee andere titelkandidaten, voor wie de late start van het WK ongetwijfeld aardig meegenomen is.
De voorziene Grand Prix zijspancross in het Nederlandse Oss ,het tweede weekend van juni, gaat niet door. Daarmee worden de geruchten ,die al wekenlang de ronde deden, nu dus definitief bevestigd. Voor alle duidelijkheid : Het was niét de plaatselijke club MCO Oss die de Grand Prix zou organiseren !
Dat betekent dus dat er – voorlopig - nog zes WK-wedstrijden overblijven voor het WK 2022, waarvan komend weekend in Markelo, de eerste wordt verreden. Zes wedstrijden van elk twee manches, dat is in totaal twaalf manches. En dat is precies hetzelfde aantal als het WK van vorig jaar, dat bestond uit vier wedstrijden van elk drie manches.
Zes wedstrijden, het lijkt op zich misschien een beetje weinig, maar daarover zijn de meningen uiteraard verdeeld. De WK-rijders hoor je er alvast niet over klagen. En als de rijders blij zijn, dan zijn we bij www.sidecarcross ook blij. Zo zijn we nu eenmaal.
De ‘volledige’ WK kalender,bij de gele knop ‘Lees meer’.
Het is een moeilijke bevalling geworden om na de twee jaar durende Covid-pandemie opnieuw een degelijke WK-kalender op poten te zetten voor de sidecars categorie. Geplande races in Oekraïne en Noord Ierland vielen door onvoorziene omstandigheden af. Dat échte WK-klassiekers en grote zijspancrosslanden als Roggenburg (CH) , Strassbessenbach (D) of de Franse organisaties op de WK-kalender 2022 ontbreken, is echter absoluut geen goede zaak voor deze nichetak binnen de motorsport. Het lijkt een beetje de World Tour wielercompetitie zonder Paris-Roubaix en de Ronde van Vlaanderen op het programma.
2022 wordt na het Covid-jaar 2021 (vier Grand Prix) het kortste WK-seizoen ooit uit de WK-geschiedenis, met zeven wedstrijden, verdeeld over slechts vijf landen. Ook halverwege de nineties moest het WK zijspancross het overigens verschillende jaren naeen doen met telkens een competitie van slechts negen of tien wedstrijden. Over het minimum aantal wedstrijden voor een wereldkampioenschap kan eindeloos gediscussieerd worden. In veel grotere sporten als wielrennen, atletiek of zwemmen wordt je wereldkampioen op één dag. Slechts één wedstrijd dus. In het voetbal zelfs amper één keer om de vier jaar. In andere sporten moet je voor een wereldtitel wel twintig keer per jaar aan de slag,denk maar aan Formule 1 of Moto GP.
‘En elk nadeel heb ook zijn voordeel’ waren ooit de wijze woorden van een beroemd Nederlands voetballer. Een WK met slechts zeven Grand Prix zal voor de teams die het wat minder breed hebben als muziek in de oren klinken, met de huidige torenhoge brandstofprijzen in het achterhoofd. En laat ons wel wezen ,een megagrote, brandstof verslindende, wedstrijdbus heb je absoluut niet nodig om wereldkampioen zijspancross te worden. Dàt werd vorig jaar nog bewezen door Etienne Bax die alle wedstrijden af ging met een compact minibusje!
Goed nieuws voor de Belgische en Nederlandse zijspancrossfans, en het wereldkampioenschap zijspancross tout court ! De teller gaat van zes naar zeven Grand Prix, want . . . België komt er bij. Op 25 en 26 juni zullen de mannen van de Maaslandse motorsport en die van Sidecar Service en Denicol motoroliën de handen in mekaar slaan om ervoor te zorgen dat er ook in eigen land opnieuw kan worden gestreden om de WK-punten ! Hoera, hoera ! Voor het nevenprogramma is er reeds een overeenkomst met KNMV,en komen de Nationalen sidecars en deONK Quads aan de start in Lommel. Achter de schermen wordt nu ook hard gewerkt om de Belgische federaties allemaal op één lijn te krijgen, zodat ook alle Bélgische sidecaristen dat weekend in Lommel aan de slag zouden kunnen in een nevenwedstrijd. Hoe heette dat liedje van onze Belgische band Het Zesde Metaal ook alweer? ’t Is nog oal nie noar de wuppe ,of zoiets ?
Afgelopen week vond in Antwerp Expo de tweejaarlijkse internationale industriebeurs ‘Pumps & Valves’ plaats. Een vakbeurs voor industriële vloeistof – en gastechnologieën, met ruim honderdvijftig exposanten uit gans Europa. Ook Gillain & Co van Heleon Group had er een stand opgebouwd, en daarvoor werd een beroep gedaan op onze vice-wereldkampioen Marvin Vanluchene die Heleon tot zijn sponsors mag rekenen. ‘Voor wat hoort wat’ is anno 2022 in de zijspancross sport nog immer een courant toegepast principe,en Vanluchene moest er dan ook niet lang over nadenken toen hem werd gevraagd zijn wedstrijdmotor eventjes voor een paar dagen richting Antwerpen te verhuizen. De sponsor plezieren én de zijspancross onder de aandacht brengen van een publiek dat niet altijd zo vertrouwd is met de motorsport. Het is overduidelijk een win-win situatie. Ook Heleon Group zaakvoerder Jan Timmer himself nam de tijd om es plaats te nemen op de WK-machine van de jongste wereldkampioen ooit in de zijspancross . De WSP-Zabel van Vanluchene is dit jaar overigens voor ’t eerst afgeveerd met YSS schokdempers ,een overstap waarmee Marvin Vanluchene en co-piloot Robbie Bax hun voordeel hopen te doen. Het wereldkampioenschap zijspancross 2022 gaat van start op24 april in het Nederlandse Markelo.