KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Het starthek voor de slotmanche van de Tsjechische Grand Prix viel om 16 uur onder een dreigende wolkenhemel. Vanluchene-Bax kwamen als eersten boven,en . . . even later terug naar beneden. Wat hadden zij ondertussen aan hun achterwiel hangen ? Niet van de minsten : Julian Veldman, Daniel Willemsen, Etienne Bax, Gert van Werven en Kert Varik zijn nu niet meteen de mannen die je veel rust gunnen. Vanluchene legde onmiddellijk het tempo én de spreekwoordelijke lat hoog. Veldman-Cermak schoven mee,daarna viel een gat. Na tien minuten hadden Bax-Musset de derde plek overgenomen van Willemsen-Lebreton, en begonnen aan hun achterstand op de twee koplopers te knagen. Dàt was echter van korte duur. Het zijspanwiel begon steeds meer en meer te slingeren en Etienne Bax diende voorzichtiger te gaan omspringen met de hindernissen. Vooraan konden Vanluchene-Bax hun achtervolgers Veldman-Cermak definitief van zich af gooien, en daar kwam in de tweede koershelft geen verandering meer in.
Op zondagmiddag om kwart over één ging de tweede manche van het eerste WK weekend van 2021 van start. Er waren in de ochtend enkele stevige stortbuien langsgekomen, maar de baan droogde snel op, zodat er al gauw een droog en snel spoor werd gereden. Ideaal dus voor wie op kop startte,en dat was in dit geval D. Willemsen-R. Lebreton. Willemsen joeg zijn Zabel WSP letterlijk de heuvel op , maar kreeg het met K.Varik, J. Veldman,M. Vanluchene, E. Bax,K. Hermans en G. van Werven in zijn spoor niet makkelijk. Rondenlang denderde dit zevental op een zakdoek over het circuit,tot we na tien minuten vooraan Koen Hermans verloren, die even de motor blokkeerde. Uiteindelijk slaagde na een kwartier pas , de jonge julian Veldman er in om oude krijger Daniel Willemsen te verschalken,en daarmee leek de veer meteen gebroken. Vanluchene-Bax en Bax-Musset schoven in de daarop volgende ronden mee op,en na twintig minuten hadden wevoorin opnieuw hetzelfde drietal als gisteren, dat opnieuw voor een bloedstollende strijd zorgde.
Na zijn crash bij de start van reeks één gisteren in Jinin, met een handblessure tot gevolg was het voor Davy Sanders bang afwachten of de nacht en de zondagochtend beterschap zou brengen. Helaas voor onze snelle Belg is de pijn en de zwelling niet verdwenen en is het bijgevolg onmogelijk om op verantwoorde wijze het stuur in handen te nemen. Geen Sanders-Badaire aan de start dus vandaag. Devolgende WK-race wordt verreden op 19 september in het Nederlandse Oss. Laat ons hopen dat tegen dan Davy Sanders voldoende hersteldisom opnieuw achter het starthekplaats te nemen. Bij de gele knop'Extra' het filmpje van de crash van Sanders-Badaire gisteren bij de start van reeks één.
Het was voor iedereen even wennen, zo’n eerste manche op zaterdagavond om 17 uur, zowel voor rijders àls voor het reeds talrijk opgekomen publiek dat nu drie heuse WK-manches te zien krijgt in de plaats van twee.Vanluchene-Bax schoten als een pijl uit een boog de startheuvel omhoog, gevolgd door Cerny-Chopin, Veldman-Cermak , Bax-Musset en van Werven-vd Bogaart. Op het startveld waren Kops-Horton en Sanders-Badaire vlak na het vallen van het starthek in mekaar gehaakt. Kops kon zijn weg vervolgen. Davy Sanders hield het voor bekeken, wegens een pijnlijke hand. Ook in de eerste bocht ging het mis. Daar crashten Peter-Zatloukal en Brown-Millard. Ondertussen werden vooraan de kaarten geschud. Vanluchene-Bax fietsten zeven seconden voorsprong bij mekaar op de hevig duellerende Veldman-Cermak en Bax-Musset. Wat Etienne Bax ook probeerde, hij slaagde er maar niet in om zijn jonge landgenoot Julian Veldman te verschalken. Het bleef spannend tot op de finish.
De kwalificaties werden verreden in de vorm van twee tijdstrainingen : Vijftien teams in groep A en veertien in groep B. 29 in totaal dus, waaronder zeven lokale Tsjechen. Er hoefde op zaterdagavond dus niemand teleurgesteld huiswaarts te keren. Opvallendste afwezigen in Jinin : De Ieren Moulds-Gray en de Britten Brown-Chamberlain (beiden wegens vaccinatie gerelateerde administratieve toestanden) , de Est Gert Gordejev (polsblessure) , de Brit Brett Wilkinson (knieblessure) en de Fransman Kilian Prunier (polsblessure opgelopen tijdens het mountainbiken) . Van Belgische zijde misten we Arne Dierckens, die ervoor opteert om pas volgend jaar opnieuw van start te gaan. Kristof Santermans rijdt samen met zijn Letse co-piloot Elvijs Mucenieks de komende weken vier wedstrijden om het Letse kampioenschap en laat het verkorte WK dit jaar links liggen. De jonge Dylan Boussy kiest dit jaar voor een MCLB-campagne, waar hij momenteel leider is in het kampioenschap.
In groep A noteerden we de snelste tijd voor Bax-Musset die twee en een halve seconde sneller rond gingen dan Hermans-Janssens. Met van Werven-vd Bogaart op drie en Keuben-Debruyne op vier was het één en al Nederland wat de klok sloeg in deze groep. Onze landgenoten van der Schraelen-Mans werden elfde. In groep B speelden Vanluchene-Bax en Veldman aanvankelijk wat kat en muis tot halfkoers de besttijd van de Belgische ex-wereldkampioen niet meer in gevaar kwam.
Op 2 en 3 oktober vindt in het Franse Dardon-Gueugnon op het gekende en quasi compleet overzichtelijke valleicircuit Sainte Radegonde , de Sidecarcross of Nations plaats. M. Vanhauwe en W.Verbrugghe namen opnieuw het heft in handen om alles voor onze Belgische selectie aldaar in goeie banen te leiden,en dit begint uiteraard met de selectie van de rijders. Vanluchene-Bax, Van Daele-Smeuninx en Sanders-Badaire zijn onze jongens voor de Sidecarcross of Nations. De quads hielden vorige week een onderlinge selectiewedstrijd en kwamen daarna met een eigen voorstel naar voor. Teamspirit ten top dus bij de Belgian quads. Jan Vlaeysmans,Birger Vanpoucke en Randy Naveaux zijn de drie uitverkorenen voor België, geruggesteund door Danny van Dijck en Anthony Naveaux. Bij de Sidecarcross of Nations hoort uiteraard ook weer het traditionele Breugheliaanse Belgische feestje , dat dit jaar over twee dagen gespreid wordt.
We hebben er, omwille van een Chinese vleermuis, véél te lang moeten op wachten, maar eindelijk kan ook de mooiste sport ter wereld opnieuw officieel van start gaan. De nationale competities zijn overal reeds enkele weken aan de gang, maar komend weekend,in het Tsjechische Jinin, ontploft de bom pas écht. Een ingekort WK van vier wedstrijden (van elk drie manches) moet beslissen wie de opvolgers worden van Etienne Bax-Nicolas Musset die de wereldtitel veroverden in 2019. Het nieuwe WK-format brengt de rijders op zaterdagavond een eerste keer achter het starthek om 16:45 uur. Dan kennen we ook meteen de eerste WK-leider van 2021. De twee andere manches worden verreden op zondag, als vanouds om 13:15 uur en 16:00 uur. De reeds verreden internationale wedstrijden in Frankrijk, Oldebroek en Oostrozebeke vorig weekend nog, leerden ons hoe de mondiale matadoren op drie wielen er op de vooravond van het WK 2021 voor staan.
Het wereldkampioenschap zijspancross 2021 gaat dan komend weekend toch nog van start,met de eerste wedstrijd in het Tsjechische Jinin. Promotor WSC lanceerde alvast de vernieuwde website www.fimsidecarcross.com , waarop tevens reeds tickets te verkrijgen zijn voor deze WK-opener. Omwille van het bijzonder korte seizoen, worden er nu drie manches per Grand Prix verreden : Eentje op zaterdagavond,en twee op zondag. Bij de geleknop 'Bekijk resultaten' vind u de startlijst voor komend weekend in Tsjechië. Bij de gele knop 'Extra' het promofilmpje voor de eerste WK-wedstrijd van 2021.
Een nieuwe week, een nieuwe afzegging. Zo gaat het momenteel in GP sidecarland. De organistoren van het Estse Lange melden vandaag dat ze door Covid-19 uitwijken naar het weekend van 25 en 26 september. Op zich niets speciaals, ware het niet dat dit de datum is waarop de enige Duitse GP - Rudersberg - op het programma stond. Stilaan mag men zich de vraag stellen of er wel nog een programma overblijft dat een WK waardig is met slecht vier wedstrijden, waarvan de helft in Tsjechië. De volledige nieuwe kalender kan je vinden bij 'Extra'.
Met momenteel nog slechts vijf Grand Prix op de kalender (EST, NL,D en tweemaal CZ) ziet het WK 2021 er inderdaad maar magertjes uit. Promotor WSC en FIM werkten daarom een nieuw format uit ,dat er in grote lijnen als volgt uit ziet. De zaterdagse kwalificatiewedstrijden worden vervangen door twee tijdstrainingen. Van elke groep gaan de snelste twaalf tijden door naar de eigenlijke Grand Prix. De anderen verhuizen naar de Last Chance, die –gezien de duur ervan, dertig minuten – volgens ons eveneens een tijdstraining zal zijn, waarvan de zes snelsten het startveld van dertig teams compleet maken. Die dertig gekwalificerrden rijden op zaterdagavond één heat, van 30 minuten plus twee rondes. Op zondag worden dan nog twee manches vereden,zodat elke Grand Prix dit jaar zal bestaan uit drie manches.
Vijftien manches in totaal dus,verreden over vijf Grand Prix. De persmededeling van FIM kwam er vandaag,en vindt u bij de gele knop ‘Extra’.