KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
De gevolgen van de GP in het Franse Lacapelle Marival zijn niet min voor negenvoudig wereldkampioen Daniel Willemsen.
Willemsen, die in de eerste GP van het seizoen reeds zijn oorspronkelijke co-piloot H. Kurpnieks zag uitvallen met een polsblessure, vond daarna in de persoon van Kenny Vangaalen de geschikte vervanger, en is sinds half april bezig aan een razende achtervolging op WK-koploper Etienne Bax. Of Kenny Vangaalen het seizoen zal kunnen afwerken aan de zijde van D. Willemsen, is momenteel ten zeerste de vraag. Vangaalen blesseerde zich zondag namelijk aan de knie, en die blessure lijkt ernstiger dan aanvankelijk gedacht.
Na de pauze, en een flinke bui die het stof wat bluste, werd er onder zonnige omstandigheden opnieuw van start gegaan. Bax-Stupelis startten nu op kop, rukten zich in de openingsronden al los, en wonnen onbedreigd deze tweede heat. Lange tijd leek het erop dat Hendrickx-Liepins probleemloos tweede gingen worden, tot ze in een diep spoor de motor even lieten afslaan, en 'm daarna terug uit versnelling dienden te duwen om 'm opnieuw te starten. Dat was net voldoende tijd voor Jan Hendrickx-tim smeuninx om voorbij te razen naar plek twee, en voor de slecht gestarte Daniel Willemsen om aan te sluiten.
Geen houden terug aan de Nederlanders, die van bij de start meteen de eerste drie plaatsen inpalmden : Willemsen-van Gaalen op kop, verrassend Derks-Bax op twee en Bax-Stupelis op drie. Bax-Stupelis zagen de bui hangen, schoven al na één ronde door naar plaats twee, maar slaagden er niet in een ontketende Daniel Willemsen tot de orde te roepen.
Bij 'bekijk resultaten' kan je de verwezenlijkingen van onze Belgen, en anderen, op de voet volgen!
Slechts 28 teams in het charmante Lacapelle, vlakbij het sprookjesachtige Rocamadour, wat bij elke doorwinterde toerist de nodige romantische herinneringen moet oproepen.
28 teams betekende meteen dat iedereen gekwalificeerd was, en dat was voor sommigen meer dan terecht, enkele en alleen op basis van moed en doorzettingsvermogen. De afwezigen hadden, zoals in 99% van de gevallen, dus weer es ongelijk.
Een dag nà de veldslag van Genk, scheen vanaf 's ochtends opnieuw een waterachtig zonnetje over de Horensbergdam. Een veldslag waarin uiteindelijk naast glorieuze winnaars Willemsen-Van Gaalen, enkel Adriaenssen-Verbrugge overeind bleven uit het lijstje favorieten. Zij werden dan ook verdiend één en twee, terwijl Joris Hendrickx, na een hapering in reeks één, nog de derde plaats uit de brand sleepte in het dagklassement.
Voor de boom die zondagmiddag werd geplant op de Horensbergdam, in aanwezigheid van de zijspancross-tenoren en FIM-afgevaardigden (in het kader van 'Red de Motorcross') , was de gietende regen een goeie zaak. Voor het circuit daarentegen betekenden de grote hoeveelheden neerslag een kleine ramp. Kort na de start reeds raakten de broers Millard die op de zevende plaats lagen, muurvast in de tweede bocht. Brown-Chamberlain en Vandaele-Vandenbogaart knalden erbovenop en meteen was de weg totaal versperd voor de 21 achterop komende teams. Het kluwen van machines, rijders en bakkenisten was bijlange na nog niet ontward als "de zes ontsnapten" Willemsen-Eggink, Willemsen-Van Gaalen, Bax-Stupelis, Adriaenssen-Verbrugge, Hendrickx-Liepins en Hendrickx-Smeuninx zich opnieuw aanboden op de cruciale plek. Een sleutelmoment in de wedstrijd werd het : Hendrickx-Smeuninx gingen overkiop, Hendrickx-Liepins reden zich vast en Bax-Stupelis mochten de pits in met elektrische stoornissen en ginen even later overkop waardoor ze puntenloos bleven. De drie overgeblevenen vooraan, Willemsen-Van Gaalen, Willemsen-Eggink en Adriaenssen-Verbrugge waren meteen zo goed als zeker van hun top drie plaatsje. Hendrickx-Liepins en Hendrckx-_Smeuninx schudden uiteindelijk nog een formidabele remonte uit hun mouw, maar tegen dan waren de prijzen vooraan uiteraard reeds verdeeld.
Bij 'bekijk resultaten' kan je de verwezenlijkingen van onze Belgen, en anderen, op de voet volgen!
Eindelijk is het zover. De dag van de waarheid is aangebroken. En dat zullen ze geweten hebben daar in Genk. Sedert middernacht is het er al aan het regenen, en het stoffige circuit van gisteren is veranderd in een glibberige, modderige glijbaan. Allesbehalve ideale omstandigheden dus.
Ondertussen hebben de oldtimer-twinshocks en de support class reeds hun eerste manche afgewerkt. In de support class was een hoofdrol weggelegd voor de Belgische equipes Descheemaecker-Sabbe, Corthouts-Corthout, Vanluchene-dHondt en Dierckens-Kint, die de kopstart hadden genomen.
Op een zonovergoten Horensbergdam in het Limburgse Genk, hadden zich 50 teams aangemeld, netjes verdeeld in een groep A en B van 25 teams. Het waren Bax - Stupelis die met de winst in kwalificatie group A aan de haal gingen. Adriaenssen - Verbrugge konden lang standhouden op plaats twee, maar moesten halweg koers de herboren Hendrickx - Liepins voorbij laten. Deze laatsten leken het gat nog te willen dichten naar de koplopers maar de berekende Nederlander waakte er over dat de tussenafstand ruimschoots voldoende bleef. Achter de top drie vormde zich al snel een groepje met daarin Marcel Willemsen - Eggink, de Tsjechische broers Rozehnal en de Letse broers Daiders. Ze zouden finaal ook in de deze volgorde over de meet komen, op ruime afstand gevolgd door de Zweden Söderqvist - Gustavsson. Kristof Santermans kon zich met zijn Franse bakkenist nog net rechtstreeks plaatsen voor de GP, Derks - Bielen en Gommeren - Bax mochten naar de herkansingen.
KWALIFICATIES
De dag van de kwalificaties begon onder een goed gesternte. Zomerse toestanden in Genk met 50 zijspanteams die de technische keuring (zie foto) passeerden en 25 Quads die zich vanochtend hebben aangemeld. De trainingen voor d enevenreeks zijn ondertussen achter de rug, de rijdersbriefing voor de GP-rijders is voorbij en om 10 uur gaat de eerste WK-rijder de baan op voor de vrije trainingen in groep A. Van de 50 teams halen er uiteindelijk 30 de wedstrijd morgen, terwijl de 2 snelste afvallers worden geclassificeerd als reserverijders. Indien één van de effectief gekwalificeerden morgen niet komt opdagen,voor de wedstrijde, krijgen de reserverijders dan de kans om hun plaats in te nemen.