KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
HENDRICKX-MUCENIEKS MAKEN BELGISCH FEESTJE COMPLEET !
De tweede manche diende afgewerkt te worden in apocalyptische omstandigheden. De hevige regenval had het circuit herschapen in één grote modderpoel. Willemsen-Bax waren uitgepraat en verschenen niet meer aan de start. Slechts vijf rijders riskeerden zich aan de sighting-lap. Andy Bürgler, Lukas Cerny en Jan Visscher kwamen , onherkenbaar en met bedrukt gezicht, na een moeizaam tochtje, terug de waiting-zone binnen. 'Dit komt nooit goed met 30 sidecars' waren de profetische woorden van Jan Visscher. En wéér namen de Bennen de kopstart, voor Hendrickx, Burgler, Jenkins en Andreas Clohse ! Met een rondetijd die ruim 30 seconden hoger lag dan in de openingsheat, bleven de twee Belgische equipes de forcing voeren.
Wereldtitel voor Adriaenssen-Vandenbogaart met een gouden randje !
Aan 2 luttele puntjes hadden de Bennen genoeg om hun eerte wereldtitel binnen te halen, maar daar stelden de kersverse wereldkampioenen zich allerminst tevreden mee. De nieuwe nummers één van de wereld startten op kop, duldden aanankelijk nog Brown-Chamberlain in hun buurt, maar werkten de wedstrijd daarna verder solo af. Enkel in de slotronde , toen de Bennen al lang aan het uitbollen waren, konden de van ver terug gekeerde Bax-Stupelis nog naderen tot op vier seconden om de tweede plaats binnen te halen. Brown werd uiteindelijk over verdiend derde.
Een week eerder dan algemeen verwacht zijn Daniël Willemsen en zijn jeugdige bijrijder Robbie Bax in Rudersberg terug in het strijdperk getreden. en dat hebben ze geweten ! Willemsen-Bax trokken, na de ochtendlijke regenbuien, iets na drieën de wedstrijd in kwalificatiegroep A op gang, voor Adriaenssen-vandenbogaart, en de Britten Brown en Jenkins die beiden één van de Chamberlain-broers in hun bakje hebben staan. De Bennen namen na twee ronden gezwind de koppositie over en stevenden op een onbedreigde zege af. Een paar ronden later stootte Brown door naar twee en kende verder ook geen problemen meer op het voor linkse zijspannen allerminst nadelig circuit in Rudersberg. Daarna diende Willemsen nog de ganse race te strijden tegen een fel opzittende Richard Jenkins die van geen opgeven wou weten, maar zich finaal toch diende neer te leggen bij plaats vier, net na Willemsen-Bax. De Rozehnals (vijf) en Daiders (zes, opnieuw met Musset aan boord) schoven onderweg een drietal plaatsen op. Vandaele-smeuninx, als negende gestart, finishten op acht. De broers Visscher, in de sighting-lap nog spectaculair gecrasht toen de gasschuif bleef hangen) werden negende, voor de nobele onbekenden Tilly-Almthen, die zich in hun allereerste Grand Prix al meteen wisten te kwalificeren, temidden het vijftig-koppige deelnemersveld. Grondman-Verhagen grepen als dertiende nét naast de prijzen.
Het ziet er sterk naar uit dat we dit jaar tijdens de SMX of Nations in Cingoli geen Duits team aan de start zullen hebben. Daar de DMSB (Duitse Motorsport Bond) geen garantie geeft voor enige financiële steun aan het Duitse team, waaronder ook geen reiskosten, zou er voor het eerst in de geschiedenis geen deelname zijn van team Deutschland.
De Franse GP op het prachtige circuit Sainte Radegonde, in de buurt van Dardon-Dueugnon werd er eentje met twee gezichten. In de eerste manche bleef het droog, en was er geen houden aan E. Bax-K.Stupelis, die de kopstart namen en daarna niet meer in verlegenheid werden gebracht. Adriaenssen-Van den Bogaart dienden eerst de voor hen gestarte Rozehnal-broers en Janis Daiders (met invaller Nicolas Musset) op te ruimen alvorens zij terecht kwamen op de tweede plaats. De broers Rozehnal wonnen uiteindelijk het duel om plaats drie, voor Daiders die zich in de slotfase nog flink moest reppen om Jan Hendrickx voor te blijven, die er een fikse achtervolgingsrace had op zitten. Söderqvist werd zesde voor een nog steeds door pijn geplaagde Vandaele, terwijl gert Van Werven een bijzonder sterke wedstrijd besloot op plaats acht ! Ook de broers Visscher reden zich nog net binnen de top tien. Andreas Clohse scoorde als 14de nog zeven WK-punten. Benny clé werd 23ste, Davy MAris bleef met een haperende ontsteking steken op de startlijn.
35 teams waren aanwezig in Gueugnon-Dardon, waar in bijzonder regenachtige omstandigheden de kwalificaties werden afgewerkt. Janis Daiders had zijn op doping betrapte broer Lauris, in het zijspanbakje vervangen door de 19-jarige Fransman Nicolas Musset (normaal bijrijder bij de momenteel geblesseerde Valentin Giraud) . En dat bleek geen verkeerde keuze : In groep A startten Daiders-Musset op kop, en wat naaste achtervolgers Adriaenssen-Van den Bogaart ook probeerden, ze slaagden er niet in om Daiders van de kop te verdringen. Een identiek scenario even verderop in de strijd om plaats drie : Daar slaagde de doorwinterde Zwitser Bürgler er niet in om de ietwat slungelachtige Brit Richard Jenkins van de derde plaats te verdrijven.
De Fédération Internationale de Motocyclisme heeft zonet een persbericht verspreid waarin het de Letse bakkenist Lauris Daiders voorlopig geschorst heeft. Blijkbaar zou hij tijdens een anti-doping controle tijdens de GP van Strassbessenbach positief gestest hebben op het middel Clenbuterol. Het volledige bericht kan u lezen bij 'Extra'.
Ter gelegenheid van de Wk-finale zijspancross, die wordt verreden op het Ardennen-circuit Saint Joseph te Nismes , zijn er nevenreeksen voorzien voor Quads, Classic Sidecars Twinshock en een gewone nevenreeks. De Quads rijden er, op zaterdag hun finale om het Open Belgisch kampioenschap, waaraan dus ook buitenlandse rijders mogen deelnemen. Op zondag 22 september dan wordt het een volledige zijspancross-dag. De technische controle voor de gewone nevenreeks vindt reeds plaats van 7.00 tot 8.00 uur in de ochtend. De Classic Sidecars Twinshock passeren de technische controle tussen 8.00 en 9.00 uur. Voor de classic-twinshocks volgen daarna trainingen en twee manches. In de gewone nevenreeks zal - afhankelijk van het aantal deelnemers - een systeem met kwalificaties en A-finale en B-finale worden gehanteerd. Er wordt wel gevraagd om zich vooraf aan te melden via het inschrijvingsformulier die je vindt op de site www.amceaunoire.be , of door een email te sturen naar de heer Quentin Limbourg via het mail-adres : mx@amceaunoire.be
In de tweede manche liet Ben Adriaenssen nog es fijntjes zien waarom het precies hij is die momenteel de wereldranglijst aanvoert, en niemand anders : Namelijk omdat hij - samen met die andere Ben aan zijn zijde uiteraard - momenteel de snelste zijspanrijder ter wereld is. Adriaenssen-Vandenbogaart snoepten voor de neus van Hendrickx-Mucenieks de kopstart weg, en schoten als een raket weg van de rest van het peloton. en daarmee was de reekszege én dagzege een feit.
De wedstrijd ging, na nog wat last minute herstellingen aan de baan, met een klein kwartier vertraging van start. Bax-Stupelis namen meteen de kop, voor Adriaenssen-Vandenbogaart, die ruim een kwartier flink bleven aanklampen, maar daarna toch wat de rol dienden te lossen. De broers Daiders, als derde gestart, behielden hun plaats, maar hadden niets in te brengen tegen de twee koplopers. Hendrickx-Smeuninx, die in de laatste tien minuten nog probeerden het gat met Daiders te dichten, bleven steken op plaats vier. Rozehnal-Rozehnal volgden op veilige afstand op plaats vijf.