KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
WIE PAKT DE VIJFENVEERTIGSTE WERELDTITEL ZIJSPANCROSS ?
Het wereldkampioenschap zijspancross 2025 wordt niet meteen het langste uit de vijfenveertigjarige geschiedenis van dit WK . Met slechts negen wedstrijden is er weinig of geen ruimte voor misstappen. Wie wereldkampioen wil worden zal dus negen weekends bij de pinken moeten zijn. Het is overigens niet de eerste keer dat het WK slechts negen races telt. Halverwege de jaren negentig waren WK-seizoenen van tien wedstrijden geen rariteit en in 1995 (Führer-Käser behaalden toen hun derde wereldtitel) telde het WK , net als dit jaar, ook slechts negen wedstrijden. Niets nieuws onder de zon dus.
Een korter seizoen betekent ook een budgetvriendelijker seizoen, en dat is dan de positieve kant van het verhaal . Misschien wordt minder wedstrijden op die manier wel synoniem voor een opnieuw stijgend aantal deelnemers in 2025 ?
Aan kandidaten voor de wereldtitel alvast geen gebrek . En het zou al héél gek moeten lopen als dat niemand uit de top vijf van vorig jaar zou worden !
Regerend wereldkampioen Marvin Vanluchene doet het in 2025 opnieuw met zijn Franse copain Nicolas Musset. Inzet : Een vierde titel voor Vanluchene, en eveneens een vierde titel voor Musset. Zou toch mooi zijn als je dat tesamen kunt bewerkstelligen ? Vanluchene en Musset die na een lange winter van revalideren, beiden terugkeren uit blessure, en slechts één wedstrijd op de teller hebben staan tot nu , zullen in Kramolin straks in elk geval nog niet op hun sterkst zijn, en reizen af met als voornaamste doel de schade te beperken.
Vice-wereldkampioenen Daniels en Bruno Lielbardis ,het achttienjarige tweelingwonder uit Letland, regen de afgelopen maanden de overwinningen aaneen, waren al op trainingsstage in Kramolin , en reizen vol vertrouwen af naar het Tsjechische Bohemen met als dubbele inzet : jongste wereldkampioenen ooit worden, en de wereldtitel na een leemte van ruim twintig jaar, terug naar Letland brengen.
De Franse broers Killian en Evan Prunier, vorig jaar WK-brons – wie had dat verwacht ?! – vinden straks in Kramolin op het snelle, harde circuit met de lange steile afdaling een circuit dat hen op het lijf geschreven is. Bovendien wonnen de broers tot nu toe zowat elke race waar ze al aan deelnamen dit jaar, en zijn dus in de winningmood. Inzet : Het allereerste Franse team ooit worden dat wereldkampioen wordt.
Voor noorderburen Koen Hermans en Ben vd Bogaart, die eind vorig jaar de overstap maakten van viertakt naar tweetakt, en toen in Italië prompt de Grand Prix wonnen , is het eens te meer het jaar van de waarheid. Ook, en vooral, omdat de twee eerder vernoemde jonge equipes , staan te dringen om de macht over te nemen. Hermans en vd Bogaart beschikken zonder twijfel over de nodige kwaliteiten om wereldkampioen te worden, waren eerder dit jaar heer en meester in de races waar ze aan deelnamen en trokken , net als Lielbardis, reeds richting Kramolin om er het circuit grondig te testen. Inzet : Eindelijk die eerste wereldtitel voor Koen Hermans, én een vijfde titel voor passagier Ben vd Bogaart die daarmee op dezelfde hoogte zou komen als recordhouder Artis Rasmanis.
De Engelsen Brett Wilkinson en Joe Millard dan, die jaar na jaar blijven stappen zetten in de goede richting, en eind vorig jaar in het Duitse Rudersberg overtuigend de Grand Prix wisten te winnen. De Engelsen zijn, op hun Husqvarna de enigen van de titelkandidaten die vast houden aan de viertaktmotor, en nu al uitkijken naar hun home-Grand Prix in Foxhill eind mei. De Britten starten misschien niet meteen als topfavoriet voor de wereldtitel, maar eindelijk es terug een WK-medaille naar Engeland brengen – het is al geleden van 2016 – het zou ook een ferme prestatie zijn.
Van Belgische zijde kijken we uiteraard ook reikhalzend uit naar de prestaties van Limburger Jarno Steegmans, gekoppeld aan de snelle Duitser Tim Prümmer , Davy Sanders die in 2025 zijn lot verbindt aan dat van het jonge Nederlandse talent Jens Vincent, én Jason Van Daele, die na een zware achillespeesblessure vorig jaar, en een winter vol sidecar backflipstunts , pas sedert een paar weken terug aan het zijspancrossen is, en vorige week in Thouars toch al meteen een derde plaats liet noteren, opnieuw samen met bijrijder Loet van der Putten. Stuk voor stuk landgenoten die hun plaats in de top tien dubbel en dik waard zijn in dit WK.
Een andere Belgisch ijzer in het vuur straks in Kramolin, is zeker dat van Arne Vanhamel, die aantreedt aan de zijde van Jacob Jensen , en er op die manier voor zorgt dat ook Denemarken opnieuw op waardige wijze vertegenwoordigd is in het WK 2025.
Van Nederlandse zijde is het vooral ook uitkijken naar het rijden van Justin Keuben en Dion Rietman, en de broers Leferink die in de zomer van 2024 hun eerste WK-manche uit hun carrière wisten te winnen.
Wijers-van Hal, Oostenrijkers Weiss-Schneider , de Duitse broers Weinmann en de af en toe verrassende Britten Hodges-Henderson zijn de mannen die zich occasioneel tussen de toppers kunnen wringen en zo het verloop in dit WK mee kunnen bepalen.
Net als vorig jaar zijn er zowel op zaterdag àls op zondag WK punten te verdienen. De kwalificaties op zaterdag worden verreden om 15 uur en 16 uur, met een Last Chance om 17:30 uur. Op zondag vinden de twee heats plaats om 13 uur en om 16 uur. Ook de quads zijn van de partij in het prachtige Kramolin. Wie de races thuis live wil volgen kan dit via de website van de promotor WSC , namelijk www.fimsidecarcross.com . Uiteraard zit u dit jaar ook bij www.sidecarcross.be - voor het vierentwintigste jaar al - opnieuw op de eerste rij om het verloop van dit WK op de voet te volgen.
En , o ja, voor wie er zelf heen wil : Als u op uw navigatiesysteem Kramolin 6, 33501 Kramolin intikt , dan belandt u in het juiste Kramolin bij het historisch stadje Nepomuk , vlakbij het circuit. Let the good times roll again !
Terug naar overzicht