KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
HOE ZOU HET NOG ZIJN MET . . . ETIENNE BAX ?
Het nieuwe motorcross-seizoen staat voor de deur. Was de winter te lang of te kort ? Of te nat ? Zijn de rijders , co-piloten en machines er klaar voor ? Of worden straks Lochem, Genk, Oss en Moerbeke-Waas aanzien als dé ideale voorbereiding om alles op punt te zetten , alvorens begin april het WK van start gaat ? Wij deden een rondje ‘zijspancrossers bellen’ , en zoals te verwachten was , met de ene gaat het al beter dan met de andere. De komende dagen vindt u hier het relaas van onze gladiatoren op drie wielen op weg naar het nieuwe seizoensbegin, en de eerste die we aan het woord laten is Etienne Bax, de regerende wereldkampioen. En die had ons wel het één en ander te vertellen ! Snel naar 'Lees meer' dus.
Sidecarcross.be : Hallo Etienne, hoe gaat het er mee ?
E. Bax : Met mij is alles prima , ik zit lekker in de Spaanse zon , en jullie thuis in de regen !
Sidecarcross.be : Dat klopt helemaal. Hoe zit het ondertussen met het Yamaha-project ?
(De broers Bax reden afgelopen zondag hun eerste meters in het Zuidfranse Le Boulou, en trokken daarna door naar Spanje )
E. Bax : We zijn sedert twee dagen aan het rijden met de motor. Da’s flink wat later dan we hadden gehoopt. We liggen dus wat achter op het schema.
Sidecacross.be : Wat maakt de nieuwe machine nu zo bijzonder ?
E. Bax : Het is een volledig nieuw concept dat tot op heden nog niet is vertoond in het mondiale zijspancrossen. Het is, om het simplistisch te zeggen, een solo-motor met een bakje er aan. Ons nieuwe Yamaha-project is eigenlijk een standaard Yamaha 450 cc, met een sidecar er aan. Het originele frame van de Yamaha solomachine is heel precies opgemeten, uitgetekend en nauwkeurig nagemaakt met ronde zijspancrossframe-buizen. We gebruiken zelfs ook de wielen, tank, plastiek en voorvork van de Yamaha. Momenteel zijn we onze theorie aan het toetsen aan de praktijk, en als we er in slagen om alles voor mekaar te krijgen, dan zal er in de toekomst toch een stuk goedkoper kunnen gezijspancrosst worden, en dat is toch wel ons groot einddoel wat we beogen : De zijspancross financieel toegankelijker maken !
Sidecarcross.be : Een zeer nobel doel alvast ! Jullie komen werkelijk met iets revolutionairs op de proppen : Daar zullen waarschijnlijk zowel voordelen als nadelen aan verbonden zijn.
E. Bax (lachend) : Dat is het minste wat je er over kunt zeggen. Het grote voordeel is dat onze machine zo’n 50 kg lichter is dan die van de concurrentie, en we bij materiële pech, zomaar bij elke Yamaha-dealer om de hoek kunnen binnen stappen en ons de nodige onderdelen aanschaffen. Doordat ons span zo licht is, is die bijzonder wendbaar. Ik kan er makkelijk elk hoekje en kantje van het circuit mee benutten.
Sidecarcross.be : En de nadelen ?
E. Bax : Doordat ie zo licht is, is ie natuurlijk ook veel zenuwachtiger. Veel minder stabiel, zeg maar. Dit komt mede ook doordat de motorfiets zo kort is. Onze machine is eigenlijk het best te vergelijken met iets wat het midden houdt tussen een zijspan voor de Kids & Sidecars, én de gekende ‘volwassen’ WSP, VMC of WHT-zijspancombinaties. Doordat alles zo compact is, heeft mijn broer Robbie ook veel minder plaats om zijn werk te doen, en dat valt aanvankelijk ook wat tegen. Ik mis ook bijna 15 PK tegenover mijn Zabel-motor van vorig jaar, wat het rijden weliswaar eenvoudiger maakt, maar wat op de zware zandcircuits zeker en vast een heel groot nadeel zal zijn.
Sidecarcross.be : Wanneer zien we de machine voor het eerst in competitie ?
E. Bax : We blijven normaal gezien nog tot donderdagavond in Spanje om verder te testen en te experimenteren, en dan is het de bedoeling dat we zondag in Lochem aan de start staan van het ONK. Maar na amper enkele dagen testwerk, mogen er uiteraard geen wonderen worden verwacht. Wijzelf maken ons alvast geen illusies. We geven onszelf nog de tijd tot de WK-opener in Oss op 10 april, om helemaal klaar te zijn met het testwerk, en hopen tegen dan competitief genoeg te zijn om mee te doen voor een top vijf plaats. Wat het seizoen dan verder brengt, zullen we wel zien.
Ook benieuwd naar de nieuwe revolutionaire Yamaha-zijspancross combinatie van wereldkampioen Etienne Bax ? Dan moet u alvast komende zondag naar het Nederlandse Lochem, waar de experimentele motor voor het eerst in competitie zal te zien zijn. Etienne Bax laat zich overigens in 2016 in het bakje assisteren door zijn jongere broer Robbie Bax, die de afgelopen jaren de stiel onder de knie kreeg aan de zijde van zijspankoning Daniel Willemsen.
(foto’s facebookpagina Etienne Bax)
Terug naar overzicht