KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Het Paasweekend staat met rood aangestipt op de kalender van ieder zijspancrossliefhebber der lage landen, want dan wordt het startschot gegeven voor het wereldkampioenschap 2017. In Oldebroek – provincie Gelderland – op een boogscheut van het Veluwemeer , doet men er alles aan om reeds vanaf de eerste Grand Prix de lat bijzonder hoog te leggen. Maandenlang zijn de vrijwilligers van Stichting Circuit Oldebroek, die dit jaar haar vijftigste (!) verjaardag viert, reeds bezig met de opbouw en de aankleding van de baan , langs de Vreeweg. Via een ingenieus camerasysteem kunt u zelfs live de opbouw en afwerking van de baan in Oldebroek meevolgen, via hun website, of via de gele knop ‘Extra’ .
Hij stond vorig jaar op de tweede plaats in de WK-tussenstand, Marvin Vanluchene, toen hij in het startgewoel van de GP in Genk onvrijwillig werd aangereden door een ander team, daarbij een complexe polsblessure opliep en de tweede seizoenshelft in het water zag vallen. De selectie voor de SMX of Nations, begin oktober werd nog nét gehaald, en samen met B. Adriaenssen en J. Hendrickx won de 20-jarige Vanluchene met team Belgium de prestigieuze Sidecarcross of Nations. Het bood een zekere vorm van troost.
Het seizoen 2017 kondigt zich evenmin goed aan voor Vanluchene, die dit jaar opnieuw zal team vormen met de Let Haralds Kurpnieks. Een onverwachte schouderblessure en operatie gooide onlangs de plannen voor 2017 voor WK-startnummer elf grondig door mekaar.
Komende zondag gaat in Moerbeke-Waas ook in België het internationale zijspancross seizoen van start. Daarna blijft het nog een vijftal weken wachten op de WK-start, in Oldebroek (NL) . In de zijspan klasse blijft – in tegenstelling tot de solo-klassen - de tweetakt versus viertakt strijd nog wel even verder duren. Tuningsfirma AMS , die de jongste vier jaar drie wereldkampioenen afleverde lijkt er klaar voor.
Het seizoen 2016 was een topjaar voor AMS (Action Motorsport). Jan Hendrickx-Ben van den Bogaart werden zowel Belgisch àls wereldkampioen, en Ben Adriaenssen-Lauris Daiders slaagden er, ondanks een gecompliceerde polsblessure, in extremis toch nog in om vice wereldkampioen én Nederlands kampioen te worden. Beide teams reden op de door AMS geprepareerde Husqvarna motorblokken, die hun snelheid en duurzaamheid in 2016 overduidelijk bewezen.
Afgelopen weekend werden in Lummen de Belgische motorsport toppers, op nationaal en internationaal vlak, gehuldigd. Deze huldiging, georganiseerd door BMB brengt telkens de crème de la crème van de Belgische motorsportscène op de been , uit alle mogelijke motorsport disciplines. Jan Hendrickx mocht er vier keer het podium op : Als Belgisch kampioen (voor de vijfde keer al !) , als wereldkampioen, als lid van het winnende Belgische team op de sidecarcross des Nations, én als winnaar van het gouden stuur - zeg maar - Belgisch beste motorsporter in 2016.
Voor de jeugdige zijspancrossrevelatie van 2016 Marvin Vanluchene, komt het begin van het nieuwe motorcross seizoen in het gedrang. Vanluchene liep totaal onverwacht een scheur op van een pees in de schouder, en diende in allerijl geopereerd te worden. Dat gebeurde gisteren, in Izegem waar dr. Petre een - we citeren M. Vanluchene - bicepspees tenotomie uitvoerde en de subscapularispees werd vast gehecht d.m.v. een botanker. Een flinke streep door de rekening van de ambitieuze Vanluchene, die nu aankijkt tegen minstens tien weken rust en aansluitend revalidatie. De voorjaarstrainingen en wedstrijden vallen alvast in het water, en het is nog maar de vraag of Vanluchene-Kurpnieks tegen de WK-opener in Oldebroek op 17 april wedstrijdklaar zullen zijn.
Allerminst een ideale voorbereiding op een WK-campagne dus, maar de immer optimistische Vanluchene houdt er de moed in, en kijkt nù reeds uit naar de dag dat ie voor de eerste keer terug de motor mag aantrappen.
Op de vooravond van het nieuwe motorcross seizoen wordt er traditioneel nog es gefeest bij het zijspancrossteam van Davy Sanders. De 27 jarige Westvlaamse WK-rijder nodigt dan graag iedereen uit, in één van de verste uithoeken van West-Vlaanderen, namelijk in Oudenburg, alwaar op zaterdagavond 18 februari, vanaf 19 uur, in zaal Ipso op de Oudenburgse markt, kan gesmuld worden van een overheerlijke winter barbecue. Het WK-team Sanders-Soenens, dat voor 2017 een volledige WK-campagne gepland heeft, kan er maar wel bij varen. Volwassenen betalen 15 € , kinderen 10 €. Zeg nu zelf, waar kan men heden ten dage nog voor zo'n spotprijs gaan eten ? In Oudenburg, inderdaad. Kaarten kunnen op voorhand worden besteld op tel nr 0486 - 34 03 38.
Moest er een wereldtitel uitgereikt worden aan het zijspancrossteam met het grootste doorzettingsvermogen, dan hadden Jason Van Daele en Tim Smeuninx die zeker en vast al es gewonnen.
Toch gaan Van Daele en Smeuninx nièt samen van start in het seizoen 2017. Co-piloot Tim Smeuninx revalideert nog steeds van zijn zware beenblessure, opgelopen zo’n acht maanden geleden tijdens de GP van Tsjechië 2016.
Het seizoen 2016 begon nochtans uitstekend voor de vrienden Van Daele en Smeuninx met meteen een vierde plaats tijdens de WK-opener in Oss. Helaas, in de dààrop volgende GP - in Tsjechië – sloeg het noodlot reeds toe en was het seizoen eigenlijk voorbij, nog voor het goed en wel begonnen was. Toen tijdens de Belgische seizoensafsluiter in Quiévrain, Jason Van Daele zich nog es zwaar blesseerde, begonnen velen te vrezen voor de motorsporttoekomst van de Pittemse dakwerker. Doch dit was duidelijk buiten de onnoemelijke doorzettingskracht van Jason Van Daele gerekend.
Want zie, in 2017 staat Jason Van Daele er opnieuw. Ambitieus en gemotiveerd als nooit tevoren !
In tegenstelling tot de solo-MX wereld, heeft Finland in de motorcross-geschiedenis nog nooit grootse talenten voort gebracht in de zijspancrosserij. Sauli Virtainen hees zich op een blauwe maandag halfweg de jaren tachtig bijna de mondiale top twintig binnen, terwijl illustere mannen als een Seppo Suominen of een Marko Dammert er in de nineties geregeld in slaagden een handvol WK-punten te scoren. Na de eeuwwisseling was de Finse hoop lange tijd gevestigd op de broers Saloniemi die echter eveneens de weg niet konden vinden naar de mondiale zijspancrosstop.
Hij kroop pas halfweg 2015 voor t eerst achter het stuur van een motorcross zijspan, liet het zaakje daarna enkele maanden bekoelen, en probeerde het in het najaar van 2015 nog een paar keer. De meest logische stap - een paar seizoenen de stiel leren bij een liefhebbersfederatie - sloeg de twintigjarige ambitieuze Dierckens over : gemotiveerd door streekgenoten Vanluchene en Van Daele stapte Arne Dierckens, samen met Kenny Boxtaele onmiddellijk het grote avontuur tegemoet : Een volledig WK-seizoen dus in zijn debuutjaar 2016. Een ferme boterham voor een beginneling.
Arne Dierckens, die meer van daden dan van woorden houdt, liet meteen zien wat ie in zijn mars had. Kwalificeren lukte overal en ook WK-punten sprokkelen ging steeds beter lukken. In die mate zelfs dat Dierckens komend seizoen in het WK aan de slag kan met het startnummer 19.
Arne Dierckens mikt voor 2017 alvast een stapje hoger : De VMC-Zabel wordt ingeruild voor een WSP-Zabel, en de Fransman Luc Rostingt (dit jaar nog Frans kampioen aan de zijde van G. Auvray) wordt de nieuwe bijzit voor Dierckens in zijn tweede WK-seizoen.
Met de publicatie van hun persartikel, haalt de Belgische MotorrijdersBond alle speculaties weg. De Grote Prijs zijspanmotorcross van België zal doorgaan op 8 en 9 juli 2017 op het circuit te Lommel. Deze wedstrijd zal gedragen worden door de gekende club MC Maasland.
Bij 'Extra' kan je het bericht lezen van BMB.