KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Met een brede glimlach kunnen we voor de tweede week op rij opnieuw ons potlood slijpen voor ons gekende www.sidecarcross.be rubriekje ‘Waarheen dit weekend’ . Weliswaar nog zeer bescheiden,maar . . . de toekomst oogt dit keer – in tegenstelling tot vorig jaar – bijzonder hoopvol. Dit weekend wordt het Frans kampioenschapzijspancross op gang geschoten,in het Franse Huismes ,gelegen in de driehoek Angers – Tours – Poitiers. Huismes is een klassieker op de jaarlijkse Franse kampioenschapskalender. En aangezien er vanuit verschillende hoeken werkelijk terug gesnakt wordt naar enige competitie – als alles goed gaat,start het WK binnen anderhalve maand – heeft men in Huismes een aardig deelnemersveld weten bij mekaar te krijgen. Daar waar vorige week in het Tsjechische Jinin Glenn van der Schraelen en Jens Mans nog onze enige nationale vertegenwoordigers waren, is de deelnemerslijst in Huismes nu al wat meer Belgisch getint. Van der Schraelen en Mans staan er niet meer alleen voor in Frankrijk !
De openingswedstrijd om het Tsjechisch kampioenschap bracht vandaag in Jinin – halverwege tussen Plzen en Ceske Budjovice , twintig zijspancrossers aan de start. En dat waren niet van de minsten ! De wedstrijd werd er eentje met twee gezichten : Een droge eerste heat,en – na een hevige plensbui – een glibberige tweede heat. Noorderbuur Julian Veldman wist met zijn Tsjechische co-piloot Ondrej Cermak beide manches op zijn naam te schrijven. Dit ging niet zonder slag of stoot. De regerende wereldkampioenen Bax-Musset zetten de jonge Veldman constant onder druk,maar bleven - na een kopstart en een fout remmaneuver in heat twee - steken op twee tweede plaatsen. De jonge Duitser Adrian Peter werd in de eerste heat verrassend derde, doch moest in de herneming de duimen leggen voor de heropstanding van Lukas Cerny ,die zich voor 2021 heeft verzekerd van de diensten van de Franse routinier Bastien Chopin.
Glenn Van der Schraelen en Jens Mans waren onze enige landgenoten in Tsjechië en wisten zich met twee negende plaatsen goed te handhaven temidden het internationale geweld. (foto's Zdenek Ruzicka Moto Level)
Lang geleden dat we dit rubriekje nog es konden van onder ’t stof halen , en ook al is het misschien nog nét iets te vroeg, we konden het toch niet laten, want . . . er wordt wel degelijk gezijspancrosst in competitieverband dit weekend ! In het Tsjechische Jinin wordt er gestreden om de punten voor het Tsjechisch kampioenschap. Op zaterdag nog wel ! We hebben niet meteen weet over Belgische deelname aldaar, maar naast de snelste Tsjechen staan o.a. ook de ‘buitenlanders’ Peter-Zatloukal , Wilkinson – Cuche en Bax – Musset aan de start. Tsjechië is momenteel ingekleurd als zone oranje , en dat maakt het waarschijnlijk iets makkelijker om al internationale evenementen te organiseren.
Maar ook het weekend erna,op zondag 13 juni ,wordt er opnieuw ‘om ter rapst’ gezijspancrosst. In buurland Frankrijk, dit keer. Daar opent in Huismes het Open Frans kampioenschap , en daar zien we op de voorlopige deelnemerslijst momenteel onze landgenoten Vanluchene-Bax, en Vandaele-Smeuninx prijken.
Het blijft natuurlijk nog steeds een open vraag of het WK al of niet zal kunnen van start gaan begin augustus, maar voor Davy Sanders en Johny Badaire sloeg de pechduivel vandaag reeds toe. Niet op , maar wel naast het circuit,welteverstaan. Net als de meeste laaglandse teams , pakte ook het Belgisch-Franse koppel Sanders-Badaire afgelopen weekend de trainingen terug op. Er werdo.a. gereden op het harde kalkcircuit van Fresnes les Reims. Sanders en Badaire zijn het zijspancrossen duidelijk nog niet verleerd ! Vandaag echter kwam reeds een abrupt einde aan de heropstart van het trainingsschema. Bij een val op het werk (Johny Badaire is dakwerker), kwamBadaire vandaag ongelukkig ten val en liep een driedubbele polsbreuk op. De ongelukkige Fransman wordt morgen geopereerd. We wensen langs deze weg Johny Badaire dan ook een snel en volledig herstel toe,en hopen uiteraard het team D. Sanders - J. Badaire zo snel mogelijk opnieuw samen op de motor te zien. (foto archief Saint Mihiel 2020)
Veel woorden maakte IMBA, de Europese federatie van amateur motorcrossbonden, er niet aan vuil gisteren : Wegens de aanhoudende Covid 19-restricties en een gebrek aan organisatoren komt er ook in 2021 definitef geen IMBA kampioenschap. Alle IMBA-nieuws is overigens steeds te volgen via de website www.imba-mx.com , of door gewoon eventjes op de gele knop 'Extra' te klikken.
Veertig jaar wereldkampioenschap zijspancross, van 1980 tot 2020. Van een feestelijk jubileumjaar kwam echter niks in huis. Een Chinese vleermuis verbrodde het feestje. Ook een jaar later,blijft het nog eventjes wachten op een eventuele heropstart van het wereldkampioenschap. In landen als Litouwen, Italië, Estland, Letland en Tsjechië zijn de nationale competities reeds heropgestart. In België en Nederland blijft het nog even wachten. Ondertussen hebben Nederlandse en Belgische zijspancrossers in steeds groter wordende getale – eindelijk- de schitterende trainingsmogelijkheden van de Noordfranse circuits ontdekt. Je hoeft heus niet richting Italië of Spanje te trekken om geschikte trainingscircuits te vinden, in Noord Frankrijk liggen ze gewoon voor het rapen. Een schril contrast met wat in eigen land mogelijk is. In afwachting van een heropstart van de WK-competitie,blikken we bij www.sidecarcross.be geregeld terug op veertig jaar WK-geschiedenis. Een jubileum dat we niet graag onopgemerkt laten voorbij gaan. Na de allereerste officiële zijspanwereldtitel voor de Duitsers Bohler-Muller in 1980,en daarna eentje voor onze noorderburen Van Heugten-Kiggen in 1981 ,volgde een jarenlange Zwitserse machtsgreep in het WK zijspancross. In onze vorige afleveringen las u het verhaal over de twee wereldtitels van Bollhalder-Busser ( ’82 en ’83 ) en de vier van Bachtold-Fuss (’84 , ’85, ’86 en ’87 ). In 1988 waren laatstgenoemden er niet meer bij, maar dat verminderde de Zwitserse kansen op succes geenszins.
Via onze welingelichte bronnen waren we reeds een tijdje op de hoogte van de nieuwe kalenderwijziging(en) die er zaten aan te komen. Aangezien het bij www.sidecarcross.be niet tot de huisstijl behoort om voor onze beurt te spreken,of halve waarheden en hele verzinsels te spuien, wachtten we ook dit keer de officiële mededeling af van WK-promotor WSC en de internationale motorsportfederatie FIM. Die kwam er vandaag, met als bijzonderste mededeling het verschuiven van de voorziene WK-opener in het Estse Lange,van 4 juli naar 15 augustus. Verder verandert er niks aan de vooropgestelde kalender. De teller blijft staan op zeven Grand Prix, en momenteel is het Duitse Strassbessenbach nu voorzien als WK-opener 2021 op 1 augustus. Laat ons hopen ! Ook voor de sidecarcross of Nations (voorzien op 3 okt. in het Franse Dardon Gueugnon) is nog steeds de nodige ruimte op de kalender, en is de Franse organisator nog immer paraat om te organiseren, als de omstandigheden dit toe laten. Laat ons hopen ,part two !
En ook in eigen land komt er mogelijk deze zomer opnieuw beweging in het nationale zijspancrosslandschap, want ook onze FMB-BMB kwam deze week met een officiële mededeling naar buiten. Laat ons hopen, part three !
Net als zoveel andere sporten, ontsnapt ook de zijspancross dit jaar (opnieuw) niet aan de gevolgen van de Covid 19 – pandemie. De onlangs herschikte WK-kalender heeft opnieuw een wijziging ondergaan. De wedstrijd, voorzien voor 11 juli, in het Franse Iffendic, gaat niet door. De organiserende Bretoense club laat echter wél weten dat er nu al wordt uitgekeken naar het seizoen 2022, om er een WK-wedstrijd te organiseren op het spectaculaire circuit de la Chambre au Loup. Er blijven aldus voorlopig nog zeven wedstrijden over. Echter, zolang er niet volop publiek wordt toegelaten op de wedstrijden, kunnen wij ons niet van de indruk ontdoen , dat ook déze kalender nog de nodige wijzigingen zal ondergaan. Zijspancross – organisatoren beschikken nu eenmaal niet over de gigantische budgetten waar bvb. voetbalpromotoren en wielerpromotoren duidelijk wel over beschikken, en aldus niet wakker hoeven te liggen van de inkomsten van enkele duizenden inkom- of VIP-tickets meer of minder.
Ook de nog steeds geldende restricties ivm met buitenlandse verplaatsingen blijven overigens onverenigbaar met een WK zijspancross. Als elk teamlid of toeschouwer zich na elke buitenlandse verplaatsing, twee keer moet laten testen én telkens tien dagen in quarantaine moet bij terugkeer, zoals de regelgeving nu voorschrijft, dan lijkt een WK voor dit jaar nog heel veraf.
Een versnelde vaccinatie strategie lijkt ons de enige uitweg om onze geliefde motorsporttak zowel in binnen- als buitenland terug op gang te trekken, maar ook hier loopt overduidelijk niet alles op wieltjes.
Onverwacht kun je het uiteraard niet noemen. Promotor WSC en FIM hebben de wedstrijdkalender voor het WK zijspancross herschikt. Die vind je bij de gele knop 'Extra'. Veel meer woorden gaan we hier voorlopig niet aan verspillen, want in de huidige tijden is momenteel niets nog zeker. Hoopvol is alvast dat het WK wordt herschikt, en voorlopig nog niet definitief wordt afgevoerd, zoals vorig jaar. Hopen nu maar dat met de vaccinatiecampagne die in de verschillende landen loopt, er alsnog een WK komt in 2021. Maar zekerheid hieromtrent kan op dit moment niemand bieden.
FIM World championship sidecarcross 2021 :
Date - FMNR - Venue - Country
04 July EMF Lange Motokeskus Estonia
11 July FFM Iffendic France
01 August DMSB Strassbessenbach Germany
22 August ACCR Jinin Czech Republic
29 August FMS Roggenburg Switzerland
19 September KNMV Oss The Netherlands
26 September DMSB Rudersberg Germany
10 October ACCR Kramolin Czech Republic
Zondag voormiddag was ons aller Joël Smets te gast in het wekelijkse VRT duidingsprogramma De Zevende Dag. Met de beste bedoelingen ,daar twijfelen we niet aan voor alle duidelijkheid. De problematiek van de Belgische trainingsomlopen is niet nieuw, en als vijfvoudig wereldkampioen,als topsportcoördinator Motorsport Vlaanderen, én als vlotte sympathieke prater, is Joël de uitgelezen persoon om de Belgische motorcrosswereld te verdedigen. Vooral in een programma als De Zevende Dag, waarin de spreektijd beperkt is en het bijgevolg bijzonder moeilijk is om de geschiedenis en de complexe problematiek van het verdwijnen der Belgische trainingsomlopen adequaat uit de doeken te doen.
Toch moesten we even slikken toen we hoorden dat zowel Zevende Dag presentator Lieven Verstraete als Joël Smets het er roerend over eens waren dat we sedert 2007 géén Belgische wereldkampioenen meer hebben gehad in de motorcross. Hallo ?