KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Een Grand Prix sidecarcross, het is sowieso pure rock ’n roll. Maar in Lommel doen ze er nog een schepje bovenop dit jaar. Op zaterdag al krijg je er – naast de kwalificaties voor de eigenlijke Grand Prix - al wedstrijden te zien om het NK zijspancross in de categorie Nationalen. Dé categorie bij uitstek van waaruit de doorstroming naar het WK vanuit de lage landen moet mogelijk zijn. De kampioen van vorig jaar,onze Kevin van Vaerenbergh is er het sprekende voorbeeld van en waagt zich dit jaar aan de WK-wedstrijden. Het aanzien meer dan waard in elk geval ,die spannende NK-wedstrijden.
Op zondag dan is er naast de twee races om het wereldkampioenschap, ook plaats voor de allerjongsten – de Kids & sidecars – én zijn er ook twee manches in het kader van een nevenwedstrijd voor teams uit alle mogelijke andere federaties en klassen. Hiervoor zijn ondertussen bijna twintig equipes ingeschreven. Niet talmen dus, voor wie zich nog wil aanmelden.
Twee dagen top motorsport dus ,pure rock ’n roll, met op zaterdagavond alvast al een niet te versmaden apotheose op het podium in de feesttent. Enkel het beste van het beste is goed genoeg, zo oordeelden de organisatoren van de Lommelse Grand Prix, en dan zit je met de Belgische top band Impact in elk geval goed. De beste rock ’n roll covers ter wereld passeren de revue,en de band heeft zelfs een rechtstreekse link met de zijspancross-sport.
Het zijn drukke én belangrijke weken voor de heren zijspancrossers bij deze zomerse temperaturen Vanuit het Noordeuropese Estland, zijn de rijders en hun entourage de afgelopen dagen doorgereisd naar het noorden van Polen ,om volgende week te arriveren in Lommel, alwaar het seizoen op zondagavond halfweg is.
Maar eerst Polen dus ,waar het zijspancross-circus na ruim tien jaar onderbreking, nog es neerstrijkt in de buurt van havenstad Gdansk. In Polen bestaat er – net als in Spanje en Portugal eerder dit jaar – géén nationale zijspancross competitie , zodat er in elk geval geen opkomst zal zijn van lokale rijders,zoals vorige week in Estland wél het geval was. Het is dus opnieuw bang afwachten op de reële deelnemerslijst, tot zaterdagochtend , alhoewel een delegatie uit buurlanden Litouwen, Duitsland en Tsjechië hier het deelnemersaantal eventueel omhoog kan krikken.
De strijd om de wereldtitel is ondertussen in volle hevigheid bezig . De leiding is er – sedert de eerste Grand Prix al – in handen van onze landgenoot Marvin Vanluchene , maar daar leggen zijn achtervolgers zich allerminst bij neer.
Twee weekends naeen zonder motorcross, het had de honger naar het stalen ros blijkbaar goed gedaan. Maar liefst negenentwintig sidecars waren op de afspraak in Tielt : Het reguliere MCLB-peloton,aangevuld met enkele VMCF gastrijders,en – opvallend – flink wat oudgedienden die terug de zijspanmotor van onder het stof haalden. Zou Oostrozebeke bij sommigen misschien al beginnen kietelen ? Het was in elk geval een fijn weerzien met o.a. Frank Van der Haeghen, Ivan Lefebre , Kenneth Willems, Kurt Desmet, Junior Verhelst, Frederik Van der Voorden, en nog enkele andere illustere namen uit een ver en minder ver verleden. De wedstrijd zelf werd er een met twee gezichten : Droog, stoffig en snel in reeks één. Regen, gladheid en modder in reeks twee.
In de eerste manche namen kampioenen Y. Delmotte en J. Valcke de kopstart en stevenden regelrecht op de zege af. De broers Moenaert, eerstejaars in de A-categorie verdedigden met hand en tand hun tweede plek. Ex MCLB-kampioen Bert Soetaert, die Olivier Valcke heropgevist had als co-piloot volgde van kortbij als derde, voor D. Valcke – T. Verbrugghe en de herrezen Junior Verhelst, die Wim Swennen aan boord had.
Voor de derde keer dit weekend waren het Hermans-vdBogaart die langs de binnenkant als eersten de rechtse bocht na de start indoken, gevolgd door Vanluchene-Musset,de opnieuw sterk gestarte Van Daele-Beleckas ,de Lielbardissen en Prümmer-Steegmans, die in de tweede ronde een plaatsje dienden toe te geven aan Keuben-Rietman. Van Werven-de Veene begonnen als zevende aan de klus, Sanders-Rostingt als achtste. Bax-Cermak misten vanaf hun slechte startpositie opnieuw de aansluiting in het begin, en kwamen na één ronde als elfde door,voor Heinzer- Betschart. Opnieuw deden Vanluchene en Musset er alles aan om koplopers Hermans-vd Bogaart bij te houden, maar langer dan een goeie tien minuten was dit niet vol te harden. Hermans en vd Bogaart reden met een verschroeiend tempo opnieuw alles en iedereen in de vernieling. Vanluchene-Musset kozen op plek twee eieren voor hun geld , terwijl een goeie twintig seconden verderop op het kwartier een gigantisch gevecht ontstond om de derde plaats tussen Lielbardis, Keuben en Bax.
Onder een lekker zonnetje en een publieke belangstelling die een pak beter was dan gisteren, stelden de twintig sidecars zich iets over één uur lokale tijd op achter het starthek. Locals Tanel reesna en Sven Nitsoo waren er niet bij, K. en P. Poldma, die de kwalificatiewedstrijd gisteren hadden gemist werden heropgevist, en stonden wél aan de start.
Net als gisteren waren het opnieuw Hermans-vd Bogaart die de debatten openden, maar dit keer waren ze niet zo snel klaar met hun naaste belagers Vanluchene-Musset. Onze Belgische WK-leider en zijn Franse bijrijder beten zich ruim een kwartier lang vast aan het achterwiel van koploper Hermans, maar moesten zich na een zenuwslopend openingskwartier en een niet optimaal functionerende stuurdemper toch stilaan gewonnen geven en meer en meer terrein toegeven op de ongenaakbare Koen Hermans.
De geluidscontrole na de kwalificatiewedstrijd in groep B werd een tegenvaller voor wereldkampioen en Etienne Bax en Ondrej Cermak ,die aanvankelijk als winnaars werden uitgeroepen. Wegens het produceren van teveel decibels, werd Bax in de uitslag vijf plaatsen terug gezet,en moet dus in de beide manches op zondag als twaalfde zijn plekje achter het starthek opzoeken. Dat betekent dat o.a.onze landgenoten Prümmer-Steegmans,Sanders-Rostingt en Van Daele-Beleckas allen een plaatsje opschuiven naar voor. Aangepaste startlijst voor de Grand Prix, bij de gekende gele knop ‘Resultaten’ .
Aan de organisatie en de infrastructuur in Lange zal het niet gelegen hebben, want die is elk jaar top daar op en rond het Lange Motokeskus complex, vlakbij Tartu. En ook het weer deed flink zijn best, zodat het raden is naar de oorzaak van de erg zwakke bezetting op deze WK-wedstrijd. Slechts eenentwintig teams passeerden de technische controle, waarvan we er tegen de kwalificaties al eentje kwijt waren,nl de plaatselijke Katrin en Patrik Poldma.
Wedstrijden van tien deelnemers – of minder – in eigen land kijken we er al lang niet meer van op. Op een WK-wedstrijd echter, verwacht je dit soort toestanden niet zo gauw.
Enfin, de tien dapperen in kwalificatiegroep A namen om 15 uur, plaatselijke tijd , de start,met voorop, de gekende namen : Hermans-vd Bogaart, voor Keuben-Rietman en Vanluchene-Musset. Onze Belgische WK-leider kon snel door stoten naar plek twee, maar het kleine gaatje met koploper Koen Hermans, raakte niet gedicht. Integendeel, Hermans en vd Bogaart reden steeds verder weg, terwijl Keuben-Rietman op drie ferm bleven tegenstribbelen aan het achterwiel van Vanluchene en Musset.
Na twee zijspancrossloze zondagen op rij in ons landje, kan het zondag – eindelijk – weer. Met dank aan MC de Bangermannen (en vrouw ! ) , wordt er komende zondag gemotorcrosst in Tielt,op het vertrouwde circuit aan de Ringlaan, waar o.a. de sidecarteams van K. Merreel- R. van Mol en sidecarcrosslady Colleen van Troys – Simon Dinneweth de plaatselijke piloten van dienst zijn. Tielt staat jaarlijks garant voor een vlekkeloze organisatie , met een circuit dat bijzonder zijspanvriendelijk wordt aangelegd. Na twee lege weken op de Belgische zijspancrosskalender, én het feit dat er zondag enkel en alleen in Tielt wordt gezijspancrosst , zou het wel es een ware overrompeling kunnen worden daar straks aan de Tieltse Ringlaan, waar uiteraard ook de VMCF en VLM –teams met open armen worden ontvangen. GPS : Rijkegemkouterstraat , 8700 Tielt.
Ook in het noorden van Europa wordt komend weekend gezijspancrosst. In Lange, vlakbij universiteitsstad Tartu, zijn de mondiale zijspancrossers toe aan hun vijfde race om de wereldtitel 2023.Onze landgenoot Marvin Vanluchene en zijn Franse bijrijder Nicolas Musset staan er nog steeds het beste voor,en beten twee weken geleden in het Franse Brou flink van zich af. Ze gaven naaste belagers Bax-Cermak en Hermans-vd Bogaart geen schijn van kans om dichterbij te komen in de WK-tussenstand.
Het is niet enkel in België dat de motorcrosscircuits én wedstrijden onder zware druk staan. Onlangs nog werd bekend gemaakt dat dit jaar op 21 juli de jaarlijkse MCLB-klassieker in Wilskerke-Middelkerke - nieuwe grondeigenaars - niet zal kunnen doorgaan.
In Tsjechië ligt het mooie circuit in Kaplice onder vuur, en daarom verhuist de voorziene Grand Prix zijspanross aldaar, naar het noordelijker gelegen Loket. Voor alle duidelijkheid : De voorziene datum en het land blijven getzelfde, enkel de locatie verandert. Op 19 en 20 augustus wordt aldus de twaalfde wedstrijd om de wereldtitel 2023 verreden in het Tsjechische Loket,in plaas van het voorziene Kaplice. Zie nieuwe kalender bij de gele knop 'Extra' .
De tijd dat er in het voorjaar kwalificatiewedstrijden dienden verreden te worden om überhaupt toegelaten te worden tot de races om het Frans kampioenschap zijspancross, diè tijd ligt reeds lang achter ons. Ook in Frankrijk heeft de zijspansport het niet makkelijk, maar toch. Met zevenentwintig equipes op de afspraak in Plomion gisteren voor de zevende wedstrijd om het Frans kampioenschap 2023, is dit nog steeds een bezettingsgraad die in de meeste landen niet wordt gehaald voor een nationale kampioenschapswedstrijd in de driewielers categorie. Er was flink wat publiek, veel zon en flink wat stof op het WK-circuit ‘La Comtesse’ , waar de Belgen opnieuw de hoofdrollen op eisten. Van Daele-Beleckas waren in heat één de eerste leiders van de dag, voor de broers Carcreff, Hamard-Hupon,Vanluchene-Musset en de broers Prunier. Tegen dat Vanluchene na twee ronden de tweede plaats kon overnemen, hadden Van Daele en Beleckas al zes seconden voorsprong bij mekaar gepoeierd, en moesten de WK-leiders zich er in de daaropvolgende rondes toch even goed voor gaan zetten.