KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
THE FINAL COUNTDOWN : WOENSD. 20 DEC, DAG 12.
Op de terugweg van Oekraïne, konden de ‘Westerse’ rijders halt houden in het Tsjechische Kramolin. Het deelnemersveld was meer dan verdubbeld (!) tegenover een week eerder in Oekraïne : Liefst 52 teams passeerden de technische controle, en wilden graag hun kans wagen op het supersnelle old school motorcrosscircuit vlakbij het historische stadje Nepomuk. In Kramolin, waar in het verleden ook reeds verschillende wedstrijden werden gehouden om het wereldkampioenschap trial, moet je als zijspancrosser een groot hart hebben, om achterin het circuit op volle snelheid het dal in te jumpen, en te hopen dat , beneden gearriveerd, je remmen het niet begeven.
Van de negen thuisrijdende Tsjechische teams, overleefden er vier de kwalificaties. De broers Cermak hadden in eigen land helemaal de rol overgenomen van de gestopte broers Rozehnal. Ook de Belgen waren met negen aanwezig in Kramolin, waarvan er zich mooi acht wisten te kwalificeren, zodat bijna de helft van het startveld op zondag, er uit Belgen en Tsjechen bestond.
Opvalllende verschijning in Kramolin was de inmiddels 45-jarige Limburger Peter Steegmans, die enkele jaren eerder zijn zijspan had ingeruild voor een quad. Na enkele kwalijke valpartijen schakelde de ervaren Steegmans in 2017 opniéuw over op een zijspan, en vond daarvoor in de al even ervaren Dagwin Sabbe de ideale passagier. Sabbe viel in voor Sven Verbrugge, die vlak voor het seizoen diende af te zeggen wegens een aanslepende blessure.
Steegmans-Sabbe, die zich in de seizoensaanvang hadden opgewarmd in de wedstrijden om het Duits kampioenschap overleefden probleemloos de kwalificaties in Kramolin, en gaven zo flink wat jongere deelnemers het nakijken. In de eerste manche, op zondag, scoorden beiden via een achttiende plek zelfs drie WK-punten. De tweede manche eindigde echter in mineur, en na een woordenwisseling, kwam er een abrupt einde aan de korte samenwerking tussen Steegmans en Sabbe, die wél weer es hadden laten zien nog steeds een aardig stukje te kunnen zijspancrossen .
Kramolin biedt de rijders ook volop kansen om zich uit te leven in het betere springwerk, helemaal beneden in het dal. En dat levert vaak bijzonder leuke plaatjes op.
Terug naar overzicht