KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
ONDERWEG NAAR OLDEBROEK : WERELDKAMPIOEN JAN HENDRICKX SPREEKT !
Het was een bijzonder boeiend gesprek op de vooravond van het nieuwe WK zijspancross en er leek geen einde te komen aan de woordenstroom van wereldkampioen 2016 Jan Hendrickx., toen we laatstgenoemde onlangs aan de tand voelden over het verleden, het heden en de toekomst. De bijna 35-jarige Hendrickx behaalde de afgelopen tien jaar vier bronzen en twee zilveren WK-medailles en één wereldtitel (2016). Daarnaast behaalde Hendrickx ook vijf keer de Belgische titel en won met team België drie keer de Sidecarcross of Nations. Jan Hendrickx werd in België drie keer verkozen tot " Motorsportman van het jaar " , winnaar van " het gouden stuur " dus. Daarmee is Jan Hendrickx zonder twijfel de beste Belgische motorsporter van het tijdperk nà Stefan Everts. Meer zelfs ! Daarmee is Jan Hendrickx één van de beste Belgische sportlui tout court van de afgelopen tien jaar. En toch bleef het afgelopen winter akelig stil rond de wereldkampioen die op het hoogtepunt van zijn carrière de helm aan de wilgen hing. Eind 2016 was dit.
Noch de nationale pers, noch de specifieke motorsport pers, noch de Belgische federatie wisten de weg te vinden naar Jan Hendrickx. Hetzij voor een reportage of een interview, hetzij voor een passende hulde, na zo véél te hebben betekend voor de Belgische motorsport. Zijspancrosser Jan Hendrickx ligt er gelukkig niet meer van wakker. Enkele quotes uit ons gesprek:
Jan H : Vreugde en verdriet liggen heel dicht bij mekaar in de topsport. Vorig jaar stond ik op 7 augustus in Kivioli in Estland om 13 uur nog 35 punten achter op WK-leider Ben Adriaenssen en was ik quasi kansloos voor de wereldtitel. Vier uur later was ik leider in de tussenstand en stond ik 15 punten voor. Zo snel gaat het !
Of hij het niet spijtig vindt dat hij er juist nu, na zo’n superseizoen mee ophoudt ?
Jan H : Ik ben bijna 35 jaar dus veel progressie zal er voor mij niet meer weg gelegd zijn hé ! De beslissing om te stoppen was genomen voor het seizoen begon en daar blijf ik bij. Vanaf nu draai ik de volgorde van de belangrijke dingen in mijn leven om: één gezin, twee werk, drie motorcross.
En bovendien, als je je carrière beëindigt als wereldkampioen dan blijf je de rest van je leven wereldkampioen hé. Ik voel me er in elk geval heel gelukkig bij.
Of hij het gebrek aan aandacht voor de zijspancross in België jammer vindt ?
Jan H : Daar lig ik al lang niet meer wakker van maar als je vergelijkt met wat er in Nederland, Frankrijk of Duitsland mogelijk is dan is het hier inderdaad armoe troef ! Ik heb mij altijd 100 % ingezet, zowel voor het WK als voor het BK. We hadden met onze zijspancrossers de afgelopen tien jaar de beste motorsporters van België. Geen enkele discipline kan internationaal mooiere resultaten voorleggen. Maar als zelfs de nationale motorsportpers of de federatie zélf dat niet ziet of niet wil zien, dan is het maar zo hé. Op het FIM-gala in Berlijn sprak ik met Tim Gajser en Ryan Dungey. Ze vielen bijna van hun stoel toen ze hoorden dat ik op wedstrijden in eigen land al blij mocht zijn als ik één gratis inkomticket voor mezelf kreeg. Tja.
Hoe het nu verder moet in België zonder Adriaenssen en Hendrickx ?
Jan H : Het leven gaat gewoon door. De cyclocross-sport is toch ook blijven verder bestaan nadat Wellens, Nijs of Albert gestopt zijn ? Volgens mij gaan Jason Vandaele en Marvin Vanluchene de komende jaren de Belgische kar moeten trekken.
En wie wordt dit jaar wereldkampioen ?
Jan H : Ik kijk richting Nederland. Vooral Etienne Bax en misschien ook Daniël Willemsen kunnen het worden. Of Valentin Giraud. Ik denk dat het tussen deze drie gaat.
Het volledige interview is te lezen in het nummer van Motorgazet van deze week, het compleetste motorsportblad van Europa, dat in de meeste krantenwinkels te koop is. En als je echt élke week van àl het motorsportnieuws in alle motosportdisciplines, in binnen - en buitenland wil op de hoogte zijn, dan is een abonnement zéker iets voor u ! Alle info : www.motorgazet.be
Terug naar overzicht