KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
GEEN ZIJSPANNEN IN MOERBEKE WAAS.
Na de afgelaste openingswedstrijd in Genk, gaat ook de tweede wedstrijd om het BK sidecars in Moerbeke Waas niet door. De sidecars werden vandaag-vrijdag door de organisator MC Scheldeland, ter elfder ure van het programma afgevoerd. Nadat donderdagavond de Belgische toppers in de sidecars categorie de koppen bij mekaar hadden gestoken, werd op vrijdag een voorstel over gemaakt aan organisator MC Scheldeland. Dit werd echter resoluut van tafel geveegd. MC Scheldeland koos er dan uiteindelijk voor om de sidecars af te voeren van het programma. Maar waarover gaat het nu precies?
Heel simpel : Over het feit dat in België de zijspancrossers reeds vele jaren tot de absolute wereldtop behoren, maar in eigen land op diverse organisaties nog steeds niet voor vol worden aanzien, en behandeld worden als een stelletje armoezaaiers.
We rekenden het voor u eventjes na : België behaalde de afgelopen tien jaar 19 WK-medailles in het motorcrossen : Acht in de MX1/MX2 , elf bij de zijspannen !
België behaalde de afgelopen tien jaar vier wereldtitels in het motorcrossen : Eentje in de MX1 (Steve Ramon 2007) , en drie bij de sidecars ( Joris Hendrickx in 2009 en Ben Adriaenssen in 2013 én 2014) .
Toch dienen deze wereldtoppers (waar we ook een Jan Hendrickx, een Jason Van Daele, en sedert kort ook een Marvin Vanluchene mogen bij rekenen) nog steeds aan de BK-wedstrijden deel te nemen voor spek en bonen, terwijl bij de collega’s MX1/MX2 het startgeld en prijzengeld - zelfs voor rijders die op WK-vlak nog nooit de kop van de koers hebben gezien - de pan uitswingt.
De zijspancrossers – brave jongens als ze zijn – hebben dit jaren over zich heen laten gaan : Als tweevoudig regerend wereldkampioen 75 euro startgeld ontvangen op een BK-wedstrijd, als je een manche wint 150 € binnen rijven, en ’s ochtends aan de inkom je portefeuille mogen boven halen om zélf de inkomtickets te betalen van je mekaniekers, je meereizende ouders, en je vrouw en de vrouw van de co-piloot. Van Horebeeck, Strijbos, De Dijcker en co lachen zich waarschijnlijk een bult als ze het lezen. Terecht of niet terecht, dat laten we in het midden.
Feit is dat dit keer de maat vol was, voor onze Belgische wereldtoppers in de zijspancross. Niet dat de jongens nu plots financiële eisen gingen stellen. Zelfs dààr was het hen - brave jongens als ze zijn dus - niet eens om te doen. Het ging enkel en alleen om wat respect . Een paar extra inkomtickets, zeg maar.
Het resultaat is ondertussen gekend : Die stoute brutale zijspanjongens, met hun onredelijke voorstellen worden van het programma afgevoerd.
Gelukkig is de volgende wedstrijd (enfin de eerste wedstrijd dan, als alles meezit) om het BK zijspancross pas voorzien binnen vier maanden, nl op 24 juli in Hasselt. Tijd genoeg dus om es met de betrokken partijen aan tafel te gaan zitten en één en ander uit te praten. En hopen dat het gezond verstand gaat zegevieren. Want uiteindelijk streven we allemaal het zelfde doel na. Is het nu www.sidecarcross.be , of de Belgische motorsportfederaties , of een motorcross-organisator, of een rijder of een bakkenist , of een baancommissaris , of een toeschouwer : We willen allemaal hetzelfde : Het beste voor onze geliefde – en van buitenaf fel bedreigde – motorsport.
Terug naar overzicht