KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Het parcours in Broechem lag er perfect bij,maar door de hevige regenval is de parking ontoegankelijk geworden.. Geen VLM cross aldus in Broechem dit weekend, zo luidt het laatste nieuws vanuit de VLM-federatie.
Een ervaren organisator als MC Avanti , een heerlijk herfstzonnetje en twee titelkandidaten die zonder al te veel druk hun finale konden ingaan zorgden ervoor dat het een bijzonder ontspannen en aangename kampioenschapsfinale werd gisteren bij MCLB in Lichtervelde,waar twaalf sidecarteams het inschrijvingsblad tekenden.
Hij heeft amper met een sidecar gereden,Joeri Van Malderen , maar gisteren nam hij,met ervaringsdeskundige Tony Kramar aan boord resoluut de kopstart. De kersverse A-kampioenen Yens Delmotte-Joey Valcke waren ook bij de pinken en – ondanks het absoluut geen must was – maakten zij er toch graag een erezaak van om deze finale te winnen. Na een drietal ronden namen Delmotte-Valcke dan ook het commando over en hielden ter finish zo’n vijftien seconden over op zijspandebutant Van Malderen die moeiteloos tweede werd . Ook in de B-klasse wilden de nieuwe kampioenen Valcke-Verbrugghe maar al te graag laten zien dat zij de terechte kampioenen zijn,en konden iets over halfkoers hun rechtstreekse concurrenten De Schuyter-Wittebolle verschalken,om daarna als derde binnen te lopen. M. Moenaert met invaller L. Bekaert maakten op plek vijf het B-festival compleet . Geert Valcke en Mathis Lareu onderstreepten met een zesde plek dat hun podiumplaats in het A-kampioenschapsklassement meer dan terecht is
Zegelsem ,in het hartje van de Vlaamse Ardennen , schotelde een schitterend natuurlijk glooiend circuit voor en dàt bracht een flink pak motorcrossers naar de MCLB wedstrijd gisteren. Bij de sidecars stonden ze met achttien teams achter het starthek, waaronder drie gastrijders uit de VMCF-federatie en een paar occasionele zijspanrijders die weliswaar bijzonder goed de gashendel weten zitten. Eén van hen was Kendric van Grembergen, die samen met Tony Kramar goed zijn mannetje wist te staan in heat één en finaal enkel Y. Derlmotte-J. Valcke (A-categorie) en twee B-teams Valcke- Verbrugghe en een sterk presterende Merreel-van Mol moesten laten voor gaan. Kim De Cock,die aantrad met good old Christiaan Goossens als vervanger werd zesde.
Het blijft toch een vreemd wereldje,dat van de Belgische zijspancross . Het ene weekend krijg je wel honderveertig zijspanteams die in diverse klassen komen deelnemen aan je wedstrijd (remember Oostrozebeke een paar weken geleden) , het andere weekend raak je niet eens aan tien deelnemers. Dat was gisteren opnieuw de vaststelling in Huldenberg (VMCF ,acht sidecars) en in Tongerlo (VLM, zes sidecars) . Briers-van de Plas wisten in Tongerlo wel nog de kopstart af te snoepen van Janssens-Gorris , maar die namen alras over en schreven eigenlijk probleemloos beide manches op hun naam,telkens voor Briers-vd Plas en Segers-Verlinden ,wat uiteraard ook het dagklassement was. François was terug op post en zorgde voor de stoffige, sfeervolle fotoreportage. In Huldenberg namen MCLB-ers Van Malderen-d’Hondt in beide manches de kopstart. In de eerste heat moesten ze tot op de finish knokken om de fel aandringende Vaes-Swennnen en Coen-van Roy van zich af te houden. De spanning was te snijden.
In beide manches namen thuisrijders en mede-organisatoren Kim de Cock en Stijn de Vylder de snelste start,maarhet lukte hen niet die tot op de finish te behouden. Yens Delmotte-Joey Valcke namen in reeks één de koppositie over,namen een optie op de reekszege ,maar vielen halfkoers uit. Uiteindelijkbleek de B-equipe van B. DeSchuyter en F. Wittebolle het koelbloedigst,en bolden dolgelukkig als winnaars over de finish, op de hielen gevolgd door een ander B-team D. Valcke-T. Verbrugghe die nog de gevolgen ondervonden van hun zware val vorige week in Oostrozebeke. K de Cock & S. de Vylder liepen op plek drie als eerste A-team binnen. Daarna volgden opnieuw twee B-teams : Een opnieuw sterk acterende Colleen van Troys met Simon Dinneweth,en Maxim Moenaert die invaller Loïd Bekaert aan boord had.
Naast wedstrijden voor dames-zijspanteams, gemengde zijspanteams en Kids zijspanteams ,ging er op zaterdag uiteraard ook veel aandacht uit naar de ‘gewone’ vrijetijds zijspanteams in Oostrozebeke ,die zich met maar liefst vijfenzeventig equipes aanboden aan de inschrijftafel op zaterdagochtend. Als je weet dat er in ons land wekelijks zijspan competitiewedstrijden worden verreden waar amper tien teams achter het starthek staan, dan is het niet moeilijk om de vaakst gehoorde vraag te raden, die je constant langs de omloop hoorde weerklinken in Oostrozebeke : Waar zitten die toch allemaal ’s zondags tijdens het cross-seizoen ? Wij moeten u helaas ook het antwoord schuldig blijven, en zijn ondertussen in de fase aanbeland dat we er ons bij neer gelegd hebben dat er . . . simpelweg geen antwoord is op deze vraag.
Back to Oostrozebeke on Saturday : Twee kwalificatieheats waarvan telkens de vijftien besten door stootten naar de A-finale. Voor de non-qualifiers restte er nog een B-finale of troostingsfinale aan het eind van de dag.
Met achtentwintig teams aan de start was Oostrozebeke eens te meer één van de drukst bezette zijspancross-wedstrijden van het jaar,in ons Belgenlandje. De wedstrijden leverden enkele verrassende namen op op het podium, en dat maakte het alleen maar spannender voor de talrijk opgekomen toeschouwers. In de eerste manche waren het verrassend Joeri van Malderen-Michael Dhondt die de bende op sleeptouw namen,en hun leiderspositie niet zomaar in één-twee-drie afstonden. MCLB-kampioenschapsleiders Y. Delmotte-J. Valcke , op en top gefocust voor deze wedstrijd vlakbij hun achterdeur , vonden in de derde ronde het gaatje en stoomden door naar de reekszege. Ook de - na drie maanden inactiviteit – wederoptredende Bert Soetaert wist met zijn co-piloot Loid Bekaert nog de tweede plek te ontfutselen aan Van Malderen-Dhondt die tot ieders verbazing knap stand hielden op plek drie,weliswaar flink opgejaagd door de van héél ver terug gekeerde D. Valcke-T. Verbrugghe, en B. De Schuyter F. Wittebolle die beiden op zondagavond kilo’s door Van Malderen opgegooid stof ophoesten.
Sidecarcross is niet enkel een Europese aangelegenheid. De naam ‘world championship sidecarcross’ dekt volledig de lading, want o.a. ook in Australië en in Amerika wordt er gezijspancrosst in competitieverband. Iedereen herinnert zich ongetwijfeld nog het verhaal van de Australische co-piloot Brian Anthony, die in 2019 down under zijn huis en hebben en houden verkocht, met vrouw en kind naar Europa kwam om er in een mobilhome te leven,en in het WK te bakkenisten aan de zijde van o.a. de Zwitser Christophe Cuche, de Duitse rijder Joachim Reimannn,en de snelle Noordier Gary Moulds. Met succes overigens ! ‘Living the dream’ in de puurste vorm dus. Daarna trok Anthony terug richting Australië en ging er doodleuk verder met zijn leven. Komende zaterdag staat in Oostrozebeke een Amerikaans zijspancrosser aan de start. Een uniek verhaal met, helaas, ook een wat luguber kantje, bij de gele knop ‘Lees meer’ .
Met vijftien teams achter het starthek had ook de organiserende MC Kweetetnie in Wachtebeke, geen reden tot klagen gisteren. Het circuit was opnieuw in prima conditie gebracht,zodat alles tiptop in orde was voor de eerste wedstrijd na de vakantiebreak. Y. Delmotte en J. Valcke wisten de eerste heatop hun naam te schrijven, voor de rising stars bij MCLB K. De Cock en S. De Vylder. Ook B-rijders B. De Schuyter – F. Wittebolle wisten aardig in de buurt te blijven. Lauwers-Hoste, en een ander B-duo K. Merreel – R. Van Mol maakten de top vijf vol, met een opnieuw steeds beter rijdende Colleen van Troys op zes.
Slechts zes equipes aan de start gisteren in Attenhoven bij Landen, waar latere winnaars J. Vaes en W. Swennen er alles aan deden om de wedstrijden toch nog aantrekkelijk te maken voor de toeschouwers. S Gommeren en D Meeus waren in beide manches de snelstarters van dienst , maar moesten zich telkens neerleggen bij het meesterschap van Jimmy Vaes en Wim Swennen, die zichzelf in allebei de manches een inhaalrace oplegden door pas van start te gaan als de anderen na de eerste bocht al het hoekje om waren. Toen bij de start van heat twee ook nog es de motor afsloeg kregen Vaes & Swennen een grotere achterstand aangesmeerd als aanvankelijk was voorzien.